Hal Melinda

A pszichológia és neveléspszichológia alapjai a tanárképzésben


Emlékezet

Maga az emlékezet három szakaszra osztható fel, amely a kódolást, tárolást és előhívást foglalja magába. Kutatások azt mutatják, hogy a három szakasz működéséért különböző agyi képletek felelősek. „A kódolási szakaszban a tényeket elhelyezzük a memóriában. Ez történik akkor, amikor tanulunk. A második szakasz a tárolás, melynek során a tényeket a memóriában raktározzuk. A harmadik, az előhívási szakaszban a tényeket visszanyerjük az emlékezetből” (Atkinson–Hilgard, 2005, 295). A külvilágból érkező ingerek első állomása a szenzoros emlékezet lesz. Ezt nevezzük az észlelés és emlékezet határterületének. Korábban „elillanó vizuális emlékezetként”, vagy „ikonikus emlékezetként” határozták meg. Ezt követően a rövid távú emlékezet és munkamemória kap teret. A rövid távú emlékezet (STM) kis mennyiségű információ átmeneti tárolását teszi lehetővé. Míg a munkamemória az információ átmeneti tárolását és kezelését végzi. A munkamemória segítségünkre van összetett feladatok elvégzésében. Végül a hosszú távú emlékezet következik, amelyet azonban explicit (deklaratív) és implicit (nem deklaratív) emlékezetre oszthatunk fel. Az explicit emlékezetben tárolódnak az eseményekkel, a világgal kapcsolatos tényekkel, ismeretekkel kapcsolatos információk. Az implicit emlékezetben pedig olyan helyzetekkel kapcsolatos információk tárolódnak, ahol valamilyen tanulás történt. Általában magára a tanulási folyamatra viszont nem emlékszünk. Az explicit emlékezetet tovább bonthatjuk epizodikus és szemantikus emlékezetre. Ahol az epizodikus emlékezet az egyedi eseményekre való emlékezés, míg a szemantikus emlékezet a világról való tudásunk és ismereteink emlékezeti tárhelye (Baddley–Eysenck–Anderson, 2010).

A pszichológia és neveléspszichológia alapjai a tanárképzésben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 252 0

A pszichológia és neveléspszichológia alapjai a tanárképzésben című egyetemi jegyzet annak érdekében készült el, hogy segítse a leendő pedagógusokat, akik korábban nem találkoztak pszichológia tanegységekkel. A pszichológia alapjai című tantárgy oktatási segédanyaga, amely egy sokrétű és átfogó, széles spektrumú törzsanyaggal rendelkező tantárgy. Ilyen formában maga a jegyzet vázlatos, ám azt a célt szolgálja, hogy a tanár szakos hallgatók rövid idő alatt átfogó képet kapjanak a pszichológiáról, a pszichológiai gondolkodásmódról és az azon belül használt konstruktumokról. Az egyetemi jegyzet azonban nem váltja fel az ajánlott és kötelező irodalmakat, valamint a más pszichológiai tárgyú kurzuson elhangzottakat.

Hivatkozás: https://mersz.hu/hal-a-pszichologia-es-nevelespszichologia-alapjai-a-tanarkepzesben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave