Hal Melinda

A pszichológia és neveléspszichológia alapjai a tanárképzésben


Deviancia, abnormalitás, distressz

A rendellenes működés számos meghatározása látott napvilágot, azonban egyiket sem tekinthetjük teljes mértékben elfogadottnak. Ugyanakkor közös pontjuk, hogy az úgynevezett „4 D” (deviancia, distressz, diszfunkcionalitás, veszélyeztetés) helyet kap bennük. Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy akkor nevezzük a „pszichés működést rendellenesnek, ha adott helyzetben egyszerre deviáns – vagyis a megszokottól eltérő, szélsőséges, szokatlan, esetleg bizarr; distresszkeltő – azaz kellemetlen és nyugtalanító; diszfunkcionális – azaz bomlasztóan hat az egyén hétköznapi tevékenységeire; valamint esetenként veszélyes” (Comer, 2005, 2). A deviancia leginkább használatos meghatározása, hogy a személy olyan viselkedést valósít meg, amely a társadalom nagy többsége által elfogadott normákat megsérti, és amely az egyénre vagy közösségre, akár az egész társadalomra káros magatartásformának tekinthető (Andorka, 1997; Elekes, é. n.). A meghatározás szerint azonban fontos kérdésnek tekinthető, hogy az adott magatartásformát ki, hol, milyen közösségben végzi, mely normákat sért vele, illetve milyen módon, milyen mértékben veszélyezteti saját magát és a környezetében élőket. Ilyen módon tehát deviáns viselkedésnek tekinthető például, a teljesség igénye nélkül, a szerhasználat, a dohány- és alkoholfogyasztás, a kémiai és viselkedési addikciók, bűnözés vagy akár az öngyilkosság is (Andorka, 1997). A distressz „az adott stresszor által az egyénben okozott szubjektív distressz, szenvedés mértéke” (Füredi–Németh–Tariska, 2001, 784). Azonban nem minden deviáns viselkedés vált ki belső distressz érzetet, éppen emiatt nehézkes a fogalom konkrét körülírása, hiszen az indokolatlan jóllét érzése is tekinthető zavarnak, abnormális viselkedésnek. A diszfunkcionalitás általában azt jelenti, amikor a mindennapi élet felborul, vagy akár a hétköznapi tevékenységek kivitelezhetetlenné válnak. Az érzelmi élet, a szociális kapcsolatok, vagy akár a munkavégzés, a koncentráció és a figyelem fenntartása szenved zavart. Végül a veszélyeztetés az ön- vagy közveszélyes viselkedést foglalja magába, amely legtöbbször gondatlansággal, gyenge ítélőképességgel párosul (Comer, 2005). Fontos megemlítenünk azonban, hogy a különcség nem feltétlenül tudható be pszichés rendellenesség okozataként. David Weeks szerint a különcség önként vállalt szerep, tevékenységeiket nem tekintik kényszernek, valamint vizsgálataiból kiindulva az alábbi tizenöt tulajdonság közül 10 fennállása során kimondható valakiről, hogy különc:

A pszichológia és neveléspszichológia alapjai a tanárképzésben

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 252 0

A pszichológia és neveléspszichológia alapjai a tanárképzésben című egyetemi jegyzet annak érdekében készült el, hogy segítse a leendő pedagógusokat, akik korábban nem találkoztak pszichológia tanegységekkel. A pszichológia alapjai című tantárgy oktatási segédanyaga, amely egy sokrétű és átfogó, széles spektrumú törzsanyaggal rendelkező tantárgy. Ilyen formában maga a jegyzet vázlatos, ám azt a célt szolgálja, hogy a tanár szakos hallgatók rövid idő alatt átfogó képet kapjanak a pszichológiáról, a pszichológiai gondolkodásmódról és az azon belül használt konstruktumokról. Az egyetemi jegyzet azonban nem váltja fel az ajánlott és kötelező irodalmakat, valamint a más pszichológiai tárgyú kurzuson elhangzottakat.

Hivatkozás: https://mersz.hu/hal-a-pszichologia-es-nevelespszichologia-alapjai-a-tanarkepzesben//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave