Doró Katalin, Habók Anita, Magyar Andrea

Nyelvtanulási stratégiák tanítása és fejlesztése


Áttekintés

Az elmúlt közel ötven év során az idegen nyelvek tanulásához és használatához köthető stratégiák tárgyalása komoly koncepcionális, terminológiai és kutatásmódszertani változáson ment keresztül. Számos összefoglaló tanulmány jelent meg, amely értékeli ezeket a változásokat, és igyekszik kijelölni a jövőbeli célokat (Griffiths & Incecay, 2016; Griffiths & Oxford, 2014; Hu, 1996; Oxford, Rubin, Chamot, Schramm, Lavine, Gunning & Nel, 2014; Rose, 2012a, 2015). Hu (2016) négy fejlődési irányt emelt ki az elmúlt évtizedek nyelvtanulói stratégiakutatásának fejlődésében. Az általános stratégiafeltérképezéstől az egyes feladatokhoz és nyelvi készségekhez köthető stratégiák kutatása felé látunk eltolódást, mint például a beszédkészség, az íráskészség, az olvasáskészség, a szókincstanulás, a nyelvtan és a kiejtés (pl. Bai, 2016; Gu, 2015; Griffiths, 2016; Macaro, Graham & Vanderplank, 2007; Manchón, Roca de Larios & Murphy, 2007; Nakatani & Goh, 2007; Pawlak, 2017). Emellett különböző életkorú nyelvtanulókat vontak be a vizsgálódásokba, mint a kisiskolások, középiskolások, egyetemisták, felnőttek. Kiszélesedett a kutatásokban résztvevők anyanyelvi csoportja is. Itt kell megemlítenünk a magyar kutatásokat is (pl. Doró & Habók, 2013; Habók, 2016; Hardi, 2014, 2015; Kozjek-Gulyás, 2013; Mónos, 2004; Nikolov, 2003; Tar, 2015; Thékes, 2017). És végül a célnyelv alapján is egyre többféle nyelvvel találkozunk, bár továbbra is az angol mint idegen nyelv vizsgálata dominál.

Nyelvtanulási stratégiák tanítása és fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 923 8

Hivatkozás: https://mersz.hu/doro-habok-magyar-nyelvtanulasi-strategiak-tanitasa-es-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave