Doró Katalin, Habók Anita, Magyar Andrea

Nyelvtanulási stratégiák tanítása és fejlesztése


A nyelvtudás szintje/tanulmányi sikeresség

Gyakran felmerülő kérdés, hogy vajon magasabb nyelvtudásszinttel hogyan változik a stratégiahasználat. Számos tanulmányban figyelemmel kísérhetjük a jobb nyelvtudásszinttel járó gyakoribb és változatosabb stratégiahasználatot (Cohen, 2011a; Griffith, 2008, 2015; Kozjek-Gulyás, 2013; Takeuchi, Griffiths & Coyle, 2007), ám nem mondhatunk ki lineáris erősödést minden stratégiafajta esetében. Fontos hangsúlyozni, hogy a kérdőívekkel mért stratégiagyakoriság csak egy jól meghatározott stratégiacsoportra kérdez rá, melyen kívül másokat is használnak a nyelvtanulók, másrészt a különböző tanulmányokba bevont nyelvtudást mérő eszközök is eltérnek egymástól. A sikeres tanulók nem csak több stratégia használatával érhetnek el jobb eredményt. Számos tanulmány dokumentálta, hogy a gyengébb nyelvtanulók lehet, hogy több stratégiát használnak, de nem megfelelően, így nem tudnak azokból profitálni. Graham, Santos és Vanderplank (2008) például két franciául tanuló diák hallgatás utáni szövegértési stratégiáit követte fél éven keresztül. A közel azonos nyelvi szinten lévő, de a teszteken más eredményt elérő diákokból a gyengébbik több stratégiát használt, egymástól elkülönülve, a nem működőket ismételgetve, míg a másik kevesebbet, de ügyesebben kombinálva. Nikolov (2003) hangos feladatmegoldást kért hatodikos angolul tanuló diákoktól, és arra a konklúzióra jutott ő is, hogy a jobb eredményt nem a több stratégia használata eredményezte. Mind a jól, mind a rosszul teljesítők között voltak olyanok, akik kevés, illetve olyanok, akik többféle stratégiát is alkalmaztak. Összességében azonban a jobban teljesítők voltak azok, akik többet profitáltak ezekből a stratégiákból.

Nyelvtanulási stratégiák tanítása és fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 923 8

Hivatkozás: https://mersz.hu/doro-habok-magyar-nyelvtanulasi-strategiak-tanitasa-es-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave