Gloviczki Zoltán, Zsinka László

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában


A rétoriskola

A grammatikai iskola készségeinek birtokában a diák akár abbahagyhatta tanulmányait, de magasabb szinten is folytathatta a rétoriskolában. A grammatikai iskolához képest a rétoriskola elsősorban a szóbeli kifejezőkészség fejlesztésére irányult. Mivel a két iskola közötti határokat nem vonták meg világosan, a rétoriskolában oktatott tananyag bizonyos mértékig megismételte a grammatikai iskolában tanultakat. A növendéknek el kellett sajátítania a szónoklat szabályait, amelyek összetettebb szellemi erőfeszítést kívántak meg a grammatikai készségeknél. A retorikai gyakorlatok során a diáknak „fel kellett találnia” a szónoklat témáját és alapvető elemeit (inventio), megalkotnia magát a beszédet (dispositio), és kidolgozni az előadásmódot (elocutio). Mindehhez megfelelő gesztusok járultak, és figyelmet kellett fordítani a prózaritmusra a grammatikai iskolában elsajátított verstani ismeretek alapján. A régebbi rétorok szónoklatai nagyszerű példák kifogyhatatlan tárházát szolgáltatták a gyakorláshoz. A tanulók törvényszéki és tanácsadó beszédeket alkottak, illetve fiktív beszédeket készítettek nagy emberekről, erkölcsi kérdésekről, mitológiai témákról, emlékművekről. A retorika magas szintű művelése feltételezte a gondolkodás szabályainak alapos ismeretét (dialektika).

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 250 6

A jelen egyetemi jegyzet arra tesz kísérletet, hogy a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók számára teljes áttekintést nyújtó, részleteiben tudományos újszerűségre nem törekvő, de az érintett tudományágak legfrissebb szempontjait és eredményeit közvetítő és összefoglaló, ugyanakkor a hallgatók feltételezhető előképzettségéhez és vélhető céljaihoz is igazodó tankönyvként szolgáljon.

Felhívja ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy sajátos témaválasztása, az antikvitás és az európai középkor neveléstörténetének feldolgozása korunkban is drámai jelentőségű európai identitásunk kizárólagos gyökereit tárja fel és mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-zsinka-neveles-es-iskola-az-antik-es-kozepkori-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave