Gloviczki Zoltán, Zsinka László

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában


Vulgata. A latin Biblia megteremtése

Jeromos legnagyobb vállalkozása a latin nyelvű Biblia szövegének felülvizsgálata volt. Még Rómában Damasus pápától kapta erre vonatkozó megbízatását, amikor az egyházfő titkára volt. A pápa először a latin nyelvű evangéliumok szövegének javítására kérte fel Jeromost, majd a Biblia revíziója is feladatává vált. Jeromos mintegy két évtizeden keresztül foglalkozott a Bibliával, aminek következtében megszületett a Vulgatának nevezett latin szöveg. Élete második felében is visszatért a Szentírás gondozásához, amikor az egész Bibliát akarta lefordítani. Vállalkozásának értelmét ugyan sokan kétségbe vonták – a kortárs Ágoston is –, Jeromos mégis mindvégig meg volt győződve arról, hogy az igényes és pontos fordítás elmélyültebb hitismerethez vezethet. Ezt elősegítendő az ószövetségi könyveket nem a görög nyelvű Septaguinta alapján vizsgálta felül, hanem Órigenész Hexapláját alapul véve megkísérelt visszanyúlni a héber szövegekhez. Ezt megkönnyítette, hogy Jeromos egy tudós rabbitól a héber nyelvet is elsajátította. Bár a Vulgatát kezdetben tartózkodás fogadta, az elkövetkező századoktól Jeromos szövege vált a Biblia legelterjedtebb változatává a latin Nyugaton, kiszorítva a Szentírás korábbi verzióját. Jeromos tevékenysége révén megszületett az ókeresztény patrisztika nagy eredménye, a középkori iskolák legtöbbet olvasott és értelmezett szövege, a Vulgata.

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 250 6

A jelen egyetemi jegyzet arra tesz kísérletet, hogy a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók számára teljes áttekintést nyújtó, részleteiben tudományos újszerűségre nem törekvő, de az érintett tudományágak legfrissebb szempontjait és eredményeit közvetítő és összefoglaló, ugyanakkor a hallgatók feltételezhető előképzettségéhez és vélhető céljaihoz is igazodó tankönyvként szolgáljon.

Felhívja ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy sajátos témaválasztása, az antikvitás és az európai középkor neveléstörténetének feldolgozása korunkban is drámai jelentőségű európai identitásunk kizárólagos gyökereit tárja fel és mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-zsinka-neveles-es-iskola-az-antik-es-kozepkori-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave