Gloviczki Zoltán, Zsinka László

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában


A középkori keresztény iskola típusai

A keresztény iskola kezdetei a kései antikvitás idején alakultak ki. A katekumenek képzése mellett léteztek a katekéta-iskolák, ahol magasabb szinten oktatták a keresztény tanítást. Ezekből a teológiai tanulmányok oktatását végző felsőfokú iskola is kifejlődhetett volna, de a késő ókorban erre nem került sor. A vallásos tanulmányok színteréül a kolostorok szolgáltak, amelyekből az ókor végén még nem sok létezett. A pogányság visszaszorulásával a katekumenek képzésének és a katekéta-iskolának a jelentősége is elhalványodott. Ezek az ókeresztény egyházhoz kötődtek, amely a pogány társadalomhoz képest radikális alternatívát mutatott fel, amit az igényes hitoktatáson keresztül juttatott kifejezésre. Az egységes keresztény civilizáció, a hierarchikus egyházkép és a népegyház kialakulása kikezdte a katekumenátus késő ókori formájának létjogosultságát, míg a kulturális színvonal hanyatlása a kivitelezését nehezítette meg.

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 250 6

A jelen egyetemi jegyzet arra tesz kísérletet, hogy a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók számára teljes áttekintést nyújtó, részleteiben tudományos újszerűségre nem törekvő, de az érintett tudományágak legfrissebb szempontjait és eredményeit közvetítő és összefoglaló, ugyanakkor a hallgatók feltételezhető előképzettségéhez és vélhető céljaihoz is igazodó tankönyvként szolgáljon.

Felhívja ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy sajátos témaválasztása, az antikvitás és az európai középkor neveléstörténetének feldolgozása korunkban is drámai jelentőségű európai identitásunk kizárólagos gyökereit tárja fel és mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-zsinka-neveles-es-iskola-az-antik-es-kozepkori-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave