Gloviczki Zoltán, Zsinka László

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában


Az antik irodalmi klasszika megformálódása

Homérosz korában (Kr. e. 8. század) sem írnoki osztály, sem papi rend nem alakult ki. A közel-keleti birodalmakra emlékeztető központi államszervezet maradványai felszámolódtak a mükénéi kor (Kr. e. 16–13. század) után. Ezzel megszűnt az írnoki réteg szerepköre. A görögöknél a papság nem rendelkezett politikai hatalommal, s feladata az áldozat bemutatására korlátozódott. A görög történelem kezdetén sem találkozunk olyan szent szövegekkel, amelyek kanonizálása (normává emelése) megkövetelte volna az írásbeliséget és erőteljesen behatárolta volna az írás szerepkörét. A poliszok kialakulásával újfajta társadalmi berendezkedés kerekedett felül. A korlátlan hatalommal rendelkező közel-keleti egyeduralkodók helyett autonóm politikai közösségek jöttek létre. Az írásbeliség lehetséges formájaként az uralkodói hatalom ünnepélyes kinyilvánítása érvényét vesztette az önkormányzó poliszok világában.

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 250 6

A jelen egyetemi jegyzet arra tesz kísérletet, hogy a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók számára teljes áttekintést nyújtó, részleteiben tudományos újszerűségre nem törekvő, de az érintett tudományágak legfrissebb szempontjait és eredményeit közvetítő és összefoglaló, ugyanakkor a hallgatók feltételezhető előképzettségéhez és vélhető céljaihoz is igazodó tankönyvként szolgáljon.

Felhívja ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy sajátos témaválasztása, az antikvitás és az európai középkor neveléstörténetének feldolgozása korunkban is drámai jelentőségű európai identitásunk kizárólagos gyökereit tárja fel és mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-zsinka-neveles-es-iskola-az-antik-es-kozepkori-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave