Füzesiné Hudák Mariann

Bevezetés a tudományos kommunikációba


Egyszempontos varianciaanalízis (One-way ANOVA)

Ha három vagy több független minta átlagát (például 8 általános iskolai osztályt végzettek, érettségivel rendelkezők, diplomások átlagos fizetését) szeretnénk összehasonlítani egyetlen független változó mentén, akkor az egyszempontos varianciaanalízist kell alkalmaznunk. Ha nagyszámú csoportunk lenne, és mindegyiket mindegyikkel párosítva sok-sok t-próbát végeznénk el, akkor mindegyik t-próba esetén 5% lenne a valószínűsége annak, hogy tévesen vonjuk le azt a következtetést, hogy átlagaink szignifikánsan eltérnek, azaz minden egyes esetben 5% lenne az elsőfajú hiba elkövetésének valószínűsége. Az elvégzett t-próbák számának a növekedésével elvben az elsőfajú hiba elkövetésének valószínűsége is összeadódik, ezért konvenció szerint ez esetben nem t-próbák sorozatát használjuk, hanem varianciaanalízist (Field–Hole, 2003). A varianciaanalízisből önmagában még csak annyi derül ki, hogy van-e szignifikáns eltérés a csoportok átlagai között, de azt nem mondja meg, hány csoport és mely csoportok térnek el szignifikánsan a többitől az átlag tekintetében. Ennek ellenőrzésére úgynevezett post-hoc teszteket használunk.

Bevezetés a tudományos kommunikációba

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 244 5

A leendő elsőéveseknek szánt „Bevezetés a tudományos kommunikációba” című tárgyhoz készített jegyzet célja segíteni a hallgatókat a pszichológiai tárgyú tudományos közlemények elkészítéséhez szükséges ismeretek és készségek elsajátításában. A BA-diploma megszerzéséhez szükséges pszichológiai műhelymunkák kivitelezését alapozza meg a tárgy, és ehhez kíván segítséget nyújtani jelen kötet, a munkához elengedhetetlen háttérismereteket tartalmazó jegyzet.

Hivatkozás: https://mersz.hu/fuzesine-bevezetes-a-tudomanyos-kommunikacioba//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave