Gloviczki Zoltán

Bevezetés a pedagógiába


Hatalomgyakorlás – vezetés – segítségnyújtás6

A „hogyan” kérdését ezután egészen az egyes pedagógiai szituációkig, személyes problémákig bonthatnánk. A nevelés mikéntjének alapvető paradigmái mégis három fő csoportba oszthatók: a hatalomgyakorlás (uralom), a vezetés és a segítségnyújtás típusaiba. Egyes neveléselméleti vagy gyakorlati iskolák ezek valamelyikét abszolutizálják. Valójában, mint minden korábbi esetben, ahol többféle hiteles interpretációval is találkoztunk, alighanem mindhárom mód alkalmas lehet a nevelésre. Ez első hallásra talán a fejlesztő célú segítségnyújtás esetén látszik a legkönnyebben, a hatalomgyakorlás esetén viszont talán a legnehezebben elfogadható álláspontnak tűnik. Pedig a fejlesztő célú segítségnyújtás kifejezés valójában a legkevésbé alkalmas arra, hogy tényleges módszerként alkalmazzuk. Hiszen épp ahhoz keressük a kulcsot, miképpen is tudnánk segítséget nyújtani. E megközelítés lényege azonban természetesen az, hogy a nevelés minél kevésbé a nevelőről és bármely külső elvárásról szóljon, legyen inkább ehelyett egyfajta proszociális viselkedés a nevelőtől a nevelt felé.

Bevezetés a pedagógiába

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 249 0

A jegyzet, célját tekintve, bevezető a pedagógusképzéshez és a pedagógusi pályához. A pedagógusképzés minden szegmensében létező bevezető kurzus konkrét tananyaga, mely arra tesz kísérletet, hogy a frissen érkező hallgatókat eligazítsa a pedagógia mibenlétében és világában, elindítsa őket a további ismeretszerzés és tájékozódás útjain, valamint felvázolja, mely tudományos, fejlesztési területek bukkannak majd fel, s miért, a felsőfokú képzésük során, illetve miféle életpályára készíti fel őket e kölcsönös erőfeszítés.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-bevezetes-a-pedagogiaba//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave