Gloviczki Zoltán

Bevezetés a pedagógiába


Az öröklődés problémája

Ahogyan a nevelésre adottak a lehetőségek és a szükség, úgy annak bizonyos, ugyanilyen alapvető szinten adott és ezért tudatos megfontolásra méltó korlátai is léteznek. Az első ilyen az öröklés problémája. A 20. századig az öröklés és nevelés egymáshoz képesti jelentősége klasszikus és klasszikusan filozófiai probléma volt annak empirikus bizonyíthatatlansága miatt. John Locke és Jean-Jacques Rousseau, a két felvilágosodásbeli gondolkodó képviselte legmarkánsabban a nevelés korlátlan lehetőségeinek álláspontját, egyébként máig is fontos ambíciókat táplálva ezzel. Az öröklés jelentőségét tudományos alapon csak a 19. században, Francis Galton munkásságával kezdődően, kezdte a tudomány folyamatosan felértékelni, míg a 20. század második felének pszichológiai kutatásai, a legmodernebb genomika és géntérképek alakították ki mai álláspontunkat. Ez az álláspont nemcsak Locke és Rousseau rovására, de hétköznapi elképzeléseinkhez képest is elgondolkodtató.

Bevezetés a pedagógiába

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 249 0

A jegyzet, célját tekintve, bevezető a pedagógusképzéshez és a pedagógusi pályához. A pedagógusképzés minden szegmensében létező bevezető kurzus konkrét tananyaga, mely arra tesz kísérletet, hogy a frissen érkező hallgatókat eligazítsa a pedagógia mibenlétében és világában, elindítsa őket a további ismeretszerzés és tájékozódás útjain, valamint felvázolja, mely tudományos, fejlesztési területek bukkannak majd fel, s miért, a felsőfokú képzésük során, illetve miféle életpályára készíti fel őket e kölcsönös erőfeszítés.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-bevezetes-a-pedagogiaba//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave