Bevezetés a pedagógiába
Összefoglaló kérdések, feladatok
- Hogyan viszonyul egymáshoz a nevelés, az oktatás, tanítás és a tanulás fogalomhalmaza?
- Helyezze az oktatással kapcsolatos négy megfogalmazott követelményt az Ön által elképzelt pedagógiai gyakorlatba! Milyen problémákat okoz egy adott szempont hiánya?
- Soroljon fel és értékeljen korunkban kívánatosnak ítélt tanulói kulcskompetenciákat!
- Mutassa be az oktatás alapvető feladat-, eszköz- és célrendszerét!
- Mutassa be az oktatás néhány történeti jelentőségű értelmezését, viszonyítva azokat mai elképzeléseinkhez és gyakorlatunkhoz! Hogyan helyezné a mai pedagógiai gyakorlatba Pestalozzi és Dewey elveit? Mit gondol ezek korlátairól? Miért alapja a tantervkészítésnek és a tanulói eredményesség mérésének a herbarti iskolafelfogás?
- Hová helyezné a történelemtanítást vagy saját szakjának oktatását, saját feladatának végzését a nevelés-oktatás megismert inerciarendszerében, például a kívánt kompetenciák fejlesztésében? Elfogadja-e, hogy elhelyezendő ez benne egyáltalán? Milyen hatással lehet mindez a szakos, szakmai felkészülésére és a majdani gyakorlatára?
Tartalomjegyzék
- Bevezetés a pedagógiába
- Impresszum
- 1. Bevezetés
- 2. Mi a pedagógia? Pedagógiai tájékozódás
- 3. A pedagógia a felsőoktatásban és a tudományok rendszerében és a pedagógia résztudományai
- 4. A pedagógia gyakorlata – a nevelés
- 4.1. Mi a nevelés?
- 4.2. A nevelés tudatossága
- 4.3. A nevelés mint „fejlesztő” tevékenység problémája
- 4.4. A szocializáció
- 4.5. A fejlesztés mint folyamat
- 4.6. A szociális fejlesztés
- 4.6. A nevelő-fejlesztő személy
- 4.7. A nevelés-fejlesztés mikéntje
- 4.7. A nevelés problémája a posztmodern korban
- Összefoglaló kérdések, feladatok
- 4.1. Mi a nevelés?
- 5. A nevelés lehetősége és szükségessége
- 6. A tanítás és a tanulás
- 7. Nevelés a családban, közösségben, intézményekben
- 8. A pedagógus
- 9. A pedagógia történeti-társadalmi kihívásai
- 10. A pedagógiai munka és az oktatási rendszer külső szabályozása
- 11. A keresztény pedagógia
- 11.1. A keresztény pedagógia fogalma
- 11.2. Világnézeti „semlegesség”, sokszínűség, elkötelezettség
- 11.3. Egyházi iránymutatások
- 11.3. A II. vatikáni zsinat üzenete
- 11.4. A keresztény pedagógia „hagyományos” értékei mai szemmel
- 11.5. A keresztény ember mint pedagógus
- 11.6. A „Gravissimum educationis” zsinati dokumentum
- Összefoglaló kérdések, feladatok
- 11.1. A keresztény pedagógia fogalma
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2018
ISBN: 978 963 454 249 0
A jegyzet, célját tekintve, bevezető a pedagógusképzéshez és a pedagógusi pályához. A pedagógusképzés minden szegmensében létező bevezető kurzus konkrét tananyaga, mely arra tesz kísérletet, hogy a frissen érkező hallgatókat eligazítsa a pedagógia mibenlétében és világában, elindítsa őket a további ismeretszerzés és tájékozódás útjain, valamint felvázolja, mely tudományos, fejlesztési területek bukkannak majd fel, s miért, a felsőfokú képzésük során, illetve miféle életpályára készíti fel őket e kölcsönös erőfeszítés.
Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-bevezetes-a-pedagogiaba//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero