Kormos József

A filozófia és az etika tanítása


Logika

A görög logosz (értelem; logikosz: az értelemmel kapcsolatos) szóból ered a neve. Az emberek mindig is a logika szerint gondolkodtak. Tudományos értelemben azonban Arisztotelész alapozta meg a logikát, rendszerbe foglalta a gondolkodás és a nyelv alapelveit, törvényszerűségeit. A filozófia „eszköze, szerszáma” az értelem. Az értelem működésének – a gondolkodásnak – az eredménye a gondolat. Mielőtt bármiről gondolkodnánk célszerű megnézni, hogy egyáltalán hogyan, milyen módon hozunk létre új gondolatokat, vagyis hogyan gondolkodunk, hogyan következtetünk.

A filozófia és az etika tanítása

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 258 2

A jegyzet a filozófia és az erkölcstan-etika tanárképzés számára készült.

A két tantárgy együtt szerepeltetését több szempont indokolja. Egyrészt a két tudomány összetartozik, egymást kiegészíti, így oktatásuk során is vannak átfedések a tananyagban, másrészt pont emiatt az oktatási stratégiák, módszerek, eljárások és szervezési módok területén is sok az azonos eljárás (pl. szókratészi módszer, dilemma-diszkusszió, szövegelemzés értelmezés, projektkészítés, szerepjáték). Harmadrészt a szakos tanárok közt is gyakori a két tárgy esetén az azonos tanár.

A könyvben általában a „két tárgy” elnevezés szerepel. Természetesen itt az erkölcstan-etika és a filozófia tantárgyakról van szó. Az erkölcstan inkább az aktuális, a konkrét cselekvések, viselkedések kérdéseivel foglalkozik (ezért szerepel az általános iskolai tárgyak közt). Az etika a cselekvések, viselkedések általános elveit, összefüggéseit vizsgálja. A filozófia pedig mintegy szintézisként ezen elvek, összefüggések egyetemes kapcsolódásait elemzi (a lét, a létezők, a társadalom, a kultúra, az ember viszonylatában). Az absztrakciós szint miatt a filozófia és az etika már középiskolai tantárgy.

Hivatkozás: https://mersz.hu/a-filozofia-es-az-etika-tanitasa//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave