Zátori Anita

Élménymenedzsment a turizmusban


A közös értékteremtés elmélete

Grönroos (2008) szerint az ’értékteremtés’ (angolul: value creation) és az ’értéket teremteni’ (angolul: create value) kifejezések gyakran előfordulnak a szakirodalomban, és jelentésük különböző értelmezések sokaságának eredménye lehet. Grönroos (2008) az értékteremtést a fogyasztói használati érték kialakításaként értelmezi. A használati érték (angolul: value-in-use) kifejezi, hogy a vevő mint fogyasztó/felhasználó az értékteremtő üzleti kapcsolat egyik oldalán áll. Ebből kiindulva a szerző nem egy mindent felölelő vállalati folyamatként tekint az értékteremtésre – a dizájn, a fejlesztések, a gyártás nem része az értékteremtésnek, mivel csak elősegítik, lehetővé teszik az értékteremtést a vevői oldalon. A termelés tulajdonképpen csak a potencionális érték előállítása, de a valódi érték a használat során generálódik. Közös értékteremtésről csak akkor beszélhetünk, ha interakció jön létre a vállalat és a vevő között. Az interakció során a vevőnek lehetősége nyílhat befolyásolni a termelési folyamatot, a vállalatnak pedig lehetősége adódhat a fogyasztó értékteremtésének (másodszori) befolyásolására. Amennyiben nincs közvetlen interakció, a közös értékteremtés sem lehetséges. Ha nem jön létre közvetlen interakció, a vevő értékteremtő folyamata a megvásárolt termék, illetve szolgáltatás fogyasztása során csupán egyoldalú (vevői) értékteremtésnek nevezhető, a vállalat pedig nem tekinthető értékteremtőnek, csak értékközvetítőnek.

Élménymenedzsment a turizmusban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 232 2

Abban a korban élünk, amikor már szinte minden „élmény”, akár a napi bevásárlás is. A szolgáltatások fogyasztása, helyszínek meglátogatása vagy akár a rokonlátogatás is mind-mind valamilyen élménnyel jár. A turisztikai, vendéglátóipari vagy eseményszervező vállalakozás számára azonban nem a „valamilyen élmény” létrahozása a cél, hanem a vendégek elvárásainak megfelelő vagy azon túl is mutató élmények létrehozása, amely egyúttal képes a szolgáltató vállalkozás céljainak megvalósulását is támogatni.

Ajánlom a könyvet mindazoknak, akik számára fontos az élmények kialakításának és létrehozásának folyamata és módszertana, amelyeket alkalmazhatnak is saját munkájukban, üzemelésükben.

Puczkó László

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/zatori-elmenymenedzsment-a-turizmusban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave