Hámori Eszter

Kötődéselmélet régen és ma

Koncepciók, kutatás, módszerek és klinikai vonatkozások Bowlbytól napjainkig


Interakciós kutatások és a kötődés

Bowlby (1969, 1980) fejlődési modelljében – ahogy azt a 2. fejezetben is láttuk – a kötődés egy olyan célorientált, biológiailag megalapozott, ösztönvezérelt viselkedéses rendszer, amelynek önálló motivációs bázisa van. A rendszer célja, hogy azokat a viselkedéseket szabályozza, amelyek a gondozószeméllyel való közelséget fokozzák, illetve fenntartják azokban a helyzetekben, amikor a csecsemő belső vagy külső stresszjelzéseket érzékel. Ilyen jelzések a fáradtság, az ijedtség, a szokatlan helyzetek vagy a gondozószemélytől való szeparáció is. Pszichés szempontból a kötődési rendszer a biztonság keresését és ezen keresztül az érzelmi szabályozást szolgálja. A kötődési kapcsolat Bowlby modelljében egy pszicho-biológiai regulációs rendszer, amelyben kezdetben az anya tölti be a csecsemő számára a feszültség- és az érzelmi szabályozás szerepét. Csak fokozatosan, a folyamatosan fejlődő kölcsönös interakciók nyomán alakul ki az érzelmi szabályozás fiziológiai és pszichés mechanizmusa, valamint ennek mentális reprezentációja, a belső munkamodell. Az 1 éves korra kialakuló belső munkamodell olyan kapcsolati mintázat, amely sűrítve tartalmazza a csecsemő és a gondozószemély egymást kiegészítő interakciós sémáit. Ez vezérli a csecsemőt, majd később a gyermeket, illetve a felnőttet a másokkal kapcsolatos várakozásai és a saját érzelmi szabályozása terén (részletesebben lásd az 1. és a 2. fejezetet).

Kötődéselmélet régen és ma

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 253 7

Hivatkozás: https://mersz.hu/hamori-kotodeselmelet-regen-es-ma//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave