Hámori Eszter

Kötődéselmélet régen és ma

Koncepciók, kutatás, módszerek és klinikai vonatkozások Bowlbytól napjainkig


A Fapofa-paradigma az interakciós kutatásokban

Az érzelmi szabályozás és az interakciós minták kialakulásának korai gyökereire többek között a laboratóriumi helyzetben végzett, ún. Fapofa-paradigmát (Tronick, Als, Adamson, Wise & Brazelton, 1978) alkalmazó vizsgálatok szolgáltatnak empirikus adatokat. Az eljárás során egy rövid, kb. 6 perces videófelvétel készül anya és csecsemője „beszélgetéséről” szemtől szemben helyzetben. Az első szakaszban, az ún. „kötetlen interakciós” szakaszban arra kérik az anyát, hogy „beszélgessen” csecsemőjével úgy, ahogy otthon is szokott, majd a második szakaszban szakítsa meg az interakciót úgy, hogy vegyen fel egy érzelmileg semleges, mozdulatlan arcot (fapofaszakasz). A harmadik szakaszban állítsa helyre az interakciót, beszélgessen újra csecsemőjével, és nyugtassa meg, ha elkeseredett volna (újratalálkozási vagy regulációs szakasz). Két kamerával rögzítik egyszerre az anya és a csecsemő interakció alatti viselkedését. Tronick és munkatársai eredetileg az anyai depresszió szimulálására találták ki a kísérleti helyzetet. Arra voltak kíváncsiak, hogyan reagálnak pici csecsemők arra, ha az interakció során azt tapasztalják, hogy az anya arca kifejezéstelenné válik, és hirtelen, minden átmenet nélkül megszünteti a vele való érzelemteli kommunikációt.

Kötődéselmélet régen és ma

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 253 7

Hivatkozás: https://mersz.hu/hamori-kotodeselmelet-regen-es-ma//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave