Hámori Eszter

Kötődéselmélet régen és ma

Koncepciók, kutatás, módszerek és klinikai vonatkozások Bowlbytól napjainkig


A szülői „gondolatolvasás”: a gyermek viselkedésének értelmezése

Meins és munkatársai (2001) a szülői mentalizáció vizsgálatában Ainsworth szenzitivitáskoncepciójából indultak ki. Ainsworth felismerte, hogy az anyai szenzitivitás központi eleme az anyának az a képessége, hogy gyermeke viselkedéses és kommunikatív jelzéseit helyesen „olvassa” és „értelmezze” (részletesen lásd a 4. fejezetet). Az anyai szenzitivitásnak ezt a nagyon fontos elemét Meins az anya elmeolvasó („mind-mindedness”) vagy más néven gondolatolvasó képességének fogalmával írta le. A fogalom eredete a naiv tudatelmélettel foglalkozó filozófiai és pszichológiai megközelítéshez vezet vissza, amelyre maga Meins is hivatkozik. A naiv tudatelmélet olyan evolúciósan kialakult humán képesség, amely lehetővé teszi, hogy a személy mások viselkedését gondolatok, vágyak, vélekedések, szándékok – azaz mentális tartalmak – terminusaiban értse meg és értelmezze. Ennek a képességnek a megjelenése 4 éves kor körülre tehető, de előzményei már jóval korábban megfigyelhetők.1 Evolúciós szempontból rendkívül adaptív, hiszen az „elmeolvasás” fejlett működése nemcsak a társas együttélés komplexitását támogatja, hanem a fejlődés számos területével is kapcsolatban áll.2

Kötődéselmélet régen és ma

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 253 7

Hivatkozás: https://mersz.hu/hamori-kotodeselmelet-regen-es-ma//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave