Hámori Eszter

Kötődéselmélet régen és ma

Koncepciók, kutatás, módszerek és klinikai vonatkozások Bowlbytól napjainkig


A kötődés mérése kisgyermek- és óvodáskorban az idegen helyzettel

A kisgyermek- és óvodáskori kötődési viselkedés mérésének két fő irányzata alakult ki. Az egyik megközelítés a csecsemőkori kötődési viselkedés gyermekkorra való átmenetének folytonosságát hangsúlyozta, az életkori sajátosságok változásának elfogadása mellett (lásd az előző részt). Cassidy és Marvin (1987, idézi Solomon & George, 1999), valamint Main és Cassidy (1988) a fenti elmélet szellemében, az életkori sajátosságok figyelembevételével módosították az Idegen helyzet szakaszainak hosszúságát és az Idegen helyzetben mutatott viselkedések értékelésének módját is. A 18 hónaposnál idősebb kisgyermekekre vonatkozó módosítások olyan szempontokat vontak be az értékelésbe, mint például a disztális – azaz térbeli távolságból folytatott – interakciók ideje és minősége, beleértve a beszédet mint a fejlődési szakaszra jellemző új képességet is. Marvin (Cassidy & Marvin, 1990, idézi Solomon & George, 1999) a 3 éves kor fölötti gyermekek értékelésébe még a célkorrekciós partnerség kezdeti szakaszára utaló viselkedéseket is bevonta. Értékelték például az egyezkedés minőségét az anya távozásakor, illetve visszatértekor. Main és Cassidy (1988) pedig 6 évesekre dolgozták ki az Idegen helyzet életkorra specifikus új kódolási rendszerét. Míg tehát a csecsemőkorban az Idegen helyzet elemzésekor a közelségkeresés és a megnyugvás viselkedéses jellemzői szolgáltatták az alapot a kötődési típus meghatározásához (lásd a 3. fejezetet), addig a kisgyermek- és óvodáskorban az új, életkor szempontjából releváns kritériumok – elsősorban a kommunikáció sajátosságai – alapján értékelték a kutatók a gyermek kötődési mintáját.

Kötődéselmélet régen és ma

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 253 7

Hivatkozás: https://mersz.hu/hamori-kotodeselmelet-regen-es-ma//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave