Hámori Eszter

Kötődéselmélet régen és ma

Koncepciók, kutatás, módszerek és klinikai vonatkozások Bowlbytól napjainkig


A kötődés felmérése játékkal

A kisgyermek- és óvodáskori kötődés szimbolikus reprezentációs természetére alapozott eljárások egyik legelterjedtebben használt módszerévé vált a Bretherton és munkatársai (Bretherton, Ridgeway & Cassidy, 1990) által kidolgozott 3 és 6 éves kor között alkalmazható Babaháztörténetek eljárás. Az eljárás során a vizsgálatvezető meghatározott protokoll szerint – egy standard játékkészlettel – bemutat a gyermeknek egy-egy szituációt, amely a kötődési kapcsolat szempontjából kritikus témákat jeleníti meg. A játékkészlet tartalmaz egy anya-, egy apa- és két – a gyermek nemével azonos – gyerekbábut, valamint nagyszülőfigurákat és a lakáshoz tartozó játékbútorokat. A vizsgálatvezető berendezi a jelenetet, és elmeséli az indító körülményeket, majd a konfliktus prezentálása után megkéri a gyermeket, játssza el a történet folytatását. Ezután a történetre – a szereplőkre, kapcsolatokra, érzelmekre vonatkozó – kérdéseket tesz fel a gyermek életkorának megfelelő megfogalmazással (Bretherton, Ridgeway & Cassidy, 1990). A történetek a következők:

Kötődéselmélet régen és ma

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 253 7

Hivatkozás: https://mersz.hu/hamori-kotodeselmelet-regen-es-ma//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave