Hámori Eszter

Kötődéselmélet régen és ma

Koncepciók, kutatás, módszerek és klinikai vonatkozások Bowlbytól napjainkig


A dezorganizált/dezorientált viselkedés megfigyelése kísérleti helyzetben

A dezorganizált – azaz zavarodott – viselkedések értékelésének első skáláját Main és Weston (1981, 1982) dolgozták ki egy olyan kísérleti szituáció során, ahol 12 hónapos gyermekek stresszre adott reakcióinak viselkedéses mintázatát vizsgálták. Arra voltak kíváncsiak, hogy egy, a gyermek számára ijesztő, szokatlan inger az anya jelenlétében milyen arányban vált ki a gyermekből az anyához – mint biztonságos menedékhez – menekülő és milyen arányban a szokatlan ingert megközelítő stratégiát. A gyermekeknek egy mozdulatlan bohócarcot mutattak, amely egyszer csak lassan önmagától mozogni kezdett. A helyzet szokatlanságát az élettelen figura önindította mozgása jelentette. A megfigyelt gyermekek egy része – az anyához való menekülés és/vagy az ismeretlen inger megközelítése helyett – zavarodottan reagált, furcsa reakciókat produkált. Rövid megközelítés után dermedtté váltak, vagy ijedt arckifejezés mellett egy helyben topogva furcsán mozogni kezdtek. Ez hasonló volt ahhoz, amit Hinde tapasztalt az anyjuktól elválasztott primáták egy részénél, akik ijesztő helyzetben a menekülés és megközelítés konfliktusát, majd a viselkedés teljes dezorganizálódását mutatták.

Kötődéselmélet régen és ma

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 253 7

Hivatkozás: https://mersz.hu/hamori-kotodeselmelet-regen-es-ma//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave