Radetzky András

Médiaetika és médiajog


Az alapjogok egyensúlya

A rossz nyelvek szerint egy befolyásos amerikai médiapolitikus azt mondta egyszer, a televízió és egy mosógép között pusztán annyi a különbség, hogy a mosógépben ruhákat, a tévében filmeket nézhetünk. A hasonlat azt a meglehetősen szélsőségesen szabadelvű felfogást volt hivatott szemléltetni, amely szerint a médiát szükségtelen törvények, jogszabályok közé szorítani, mert az a működése során – a gazdasághoz, mint nagy társadalmi alrendszerhez hasonlóan – önszabályozó mechanizmusokkal létrehozza saját működési kereteit. Ez bizonyos esetekben igaz is lehet, hiszen például a magyar szabályozásban is jól ismert reklámkorlátozások (ti. adott időn belül maximalizálja a törvény a leadható reklám mennyiségét) általában jogi megszorítások nélkül is működnek, hiszen a rádiók, televíziók alapvetően a minél kevesebb reklám sugárzásában érdekeltek, ellenkező esetben elveszítik a közönségüket. Be kell azonban látnunk, hogy ez csak egy a ritka kivételek között. A média ugyanis a szükséges és arányos korlátozás nélkül káros, sőt veszélyes lehet. A korlátozás mikéntje és mértéke az egyik legkényesebb kérdés minden modern, polgári demokrácia életében. Elsőként ezt a kérdést járjuk körbe, nem szigorúan jogi szempontból, inkább a média társadalomban betöltött szerepét vizsgálva. Ebben elsősorban a téma kiváló szakértőjének, Zsolt Péter médiaszociológusnak ide vonatkozó, Médiaháromszög című munkáját hívjuk segítségül.

Médiaetika és médiajog

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 263 6

A Médiaetika és médiajog c. egyetemi jegyzet a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán több mint tíz évvel ezelőtt tanrendbe iktatott azonos nevű előadásának anyagát öleli fel. Az egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Intézete társadalomtudományi részdiszciplínaként tekint a kommunikációra. Ennek megfelelően ez a jegyzet sem a jogtudománytól elsősorban elvárt vagy megszokott megközelítésben és alapossággal tárgyalja a fenti ismeretanyagot, hanem sokkal inkább egy, az emberi kommunikációt, ennek részeként pedig a médiát, a társadalmat egységesen, ugyanakkor széles összefüggésben szemlélő hagyomány mentén. Mind a médiajognak, mind a médiaetikának ma már meglehetősen bő szakirodalma van idehaza is. Ez a könyv nem próbálkozik meg egyik terület teljes feltérképezésével sem, szerzője önkényesen válogat – hasonlatosan ahhoz, ahogy az újságíró napi munkája során próbálja leegyszerűsíteni a bonyolult társadalmi valóságot. A munka elsősorban azokra a területekre fókuszál, amelyek a leendő újságírók, nyilvános kommunikációt hivatásszerűen művelni vágyók számára elengedhetetlenül fontos.

Hivatkozás: https://mersz.hu/radetzky-mediaetika-es-mediajog//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave