Berta Judit, Csabai Krisztina

Szocializáció gyermek- és serdülőkorban


A brit pszichoanalízis „független” iskolájának pszichopatológiai elképzelései

A legjelentősebb eltérés a pszichoanalitikus modellekhez képest, hogy ezekben a modellekben a hangsúly nem a tudattalanon és az elfojtáson van, hanem az elsődleges tárggyal való kapcsolat kielégítő szempontja érvényesül: amennyiben ez az intimitás szempontjából elégtelen, a szelfben hasadás alakul ki, vagyis az egymással ellentétben álló többszörös én-tárgy rendszerek tekinthetők a pszichopatológia fejlődéslélektani gyökereinek – mondhatni a budapesti iskola képviselői által elindított utat követik elméleteikben a brit iskola képviselői. Ezen elméletalkotók csoportjába sorolható Bálint, Winnicott, Fairbairn. A brit iskola így a primitív szorongást jelöli meg a pszichózisok keletkezésének gyökereként, melyben e primitív szorongások elleni védekezés az omnipotens fantáziák kialakításával váltható ki, amelyek ha egyszer megjelentek, nehéz feladni – gyermek arra kényszerül, hogy a valóság minden aspektusát integrálja ezekkel a fantáziákkal (Székely, 2003).

Szocializáció gyermek- és serdülőkorban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 235 3

Hivatkozás: https://mersz.hu/berta-csabai-szocializacio-gyermek-es-serdulokorban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave