Simongáti Győző

Kishajók II.


Vízfelszíni hajócsavar (surface piercing propellers, SPP)

Ez a típus, mely az 1.2.7. ábrán látható, olyan hajócsavart jelent, ahol a csavar csak a tengelyéig merül a vízbe, a másik fele a szabad levegőn van. A vízből félig kiemelt, szintén ék alakú metszetekkel rendelkező hajócsavar szárnyai, amikor áttörik a vízfelszínt, levegőt rántanak be a felszín alá. A csavar hátoldala tehát itt is légnemű közeggel van körülvéve, de a vízgőz helyett itt levegő van, a nyomás pedig nem a telítési gőznyomásnak, hanem a légköri nyomásnak felel meg. Ebből látható, hogy a hajócsavar itt nem kavitál, hanem „ventilál”. Ez a tulajdonság kisebb teljesítményigényt, nagyobb hatásfokot jelent a szuperkavitáló csavarhoz képest, de ahhoz hasonlóan ennél a változatnál is lényegesen kisebb a tolóerő-tényező, mint a hagyományos propellereknél. Mindemellett jelentős függőleges és oldalirányú erőkomponens is jelentkezik A csavar tolóereje és nyomatékigénye – amíg a teljes ventiláció létre nem jön – nagyban függ a kavitációs számtól, ez után azonban a kavitációs szám értéke állandó, 0 lesz.

Kishajók II.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 303 9

E jegyzet – mely a 2012-ben a Typotex Kiadó gondozásában megjelent Kishajók c. jegyzet folytatása – elsődleges célja, hogy a járműmérnöki alapképzés hallgatóit megismertesse a vitorlás és motoros kishajók működésével és tervezésével kapcsolatos alapvető tudnivalókkal. A kishajók számos területen hasonlítanak a hajósképzés más tárgyaiban ismertetett nagyhajókhoz, így sok tekintetben lehet támaszkodni az ott elhangzottakra. Ugyanakkor nagyon sok vonatkozásban olyan speciális jellemzőkkel bírnak, melyek miatt külön is foglalkozunk velük. Az e jegyzetrészbe foglalt ismertetés a szerteágazó témakörök miatt csak részleges. A nagy anyagból az első részbe került a kishajók működésének bemutatása, a hajótesttel (annak formájával, stabilitásával és ellenállásával) és a vitorlások tőkesúlyával kapcsolatos részek. E második részbe alapvetően a kishajók hajtását bemutató fejezetek fértek bele, terjedelmi korlátok miatt. A kormányzással, a kishajók rudazatával, merevítő-kötélzetével, valamint az ergonómiával és esztétikával foglalkozó részek sajnos még mindig kimaradtak. Ezek terv szerint egy következő, befejező részt alkotnak majd, mely elkészülte után a BME, Repülőgépek és Hajók Tanszékének honlapján lesz elérhető.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simongati-kishajok-ii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave