Simongáti Győző

Kishajók II.


Kontrahajócsavarok (CRP)

Ha egymás mögött két, közös forgástengelyű, de ellenkező forgásirányú hajócsavart helyezünk el, akkor a feldolgozott összteljesítményt kettéoszthatjuk a két csavar között, ezzel csökkentve a kavitáció veszélyét. Az egycsavaros megoldáshoz képest kisebb a felgyorsított víz forgatására elpazarolt energia is, ezzel javul a rendszer hatásfoka is. Az ellentétes forgásirány további előnye a propulzor által a hajtott egységre kifejtett forgatónyomaték-reakció kiegyensúlyozottsága. Ez utóbbi fontos szempont torpedók esetében. Kontracsavarokat alkalmaznak egyes nagy sebességű tengeri személyhajóknál, hadihajóknál is, ahol a nagy teljesítményigény miatt hagyományos konstrukcióval elkerülhetetlen lenne a kavitáció. Mivel a hátsó csavar az elülső által már felgyorsított áramlásban működik, ennek emelkedése nagyobb. Átmérője viszont rendszerint 5–15%-kal kisebb az elülső csavarénál, máskülönben az első csavar szárnyvégein leváló forgatagokban, örvényekben kialakuló kavitációs buborékok rongálnák a felületét. A szárnyak száma is különböző szokott lenni, elöl 4, hátul 5 szárnyat szoktak nagyhajókon alkalmazni. Ezzel szemben kishajóknál – különösen is a POD- és Z-hajtások esetén, ahol általában használják a kontracsavarokat – szinte kizárólag azonos szárnyszámmal (3) készítenek hajtóműveket.

Kishajók II.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 303 9

E jegyzet – mely a 2012-ben a Typotex Kiadó gondozásában megjelent Kishajók c. jegyzet folytatása – elsődleges célja, hogy a járműmérnöki alapképzés hallgatóit megismertesse a vitorlás és motoros kishajók működésével és tervezésével kapcsolatos alapvető tudnivalókkal. A kishajók számos területen hasonlítanak a hajósképzés más tárgyaiban ismertetett nagyhajókhoz, így sok tekintetben lehet támaszkodni az ott elhangzottakra. Ugyanakkor nagyon sok vonatkozásban olyan speciális jellemzőkkel bírnak, melyek miatt külön is foglalkozunk velük. Az e jegyzetrészbe foglalt ismertetés a szerteágazó témakörök miatt csak részleges. A nagy anyagból az első részbe került a kishajók működésének bemutatása, a hajótesttel (annak formájával, stabilitásával és ellenállásával) és a vitorlások tőkesúlyával kapcsolatos részek. E második részbe alapvetően a kishajók hajtását bemutató fejezetek fértek bele, terjedelmi korlátok miatt. A kormányzással, a kishajók rudazatával, merevítő-kötélzetével, valamint az ergonómiával és esztétikával foglalkozó részek sajnos még mindig kimaradtak. Ezek terv szerint egy következő, befejező részt alkotnak majd, mely elkészülte után a BME, Repülőgépek és Hajók Tanszékének honlapján lesz elérhető.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simongati-kishajok-ii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave