Simongáti Győző

Kishajók II.


A hajótest és a vitorlák közötti távolság

A karcsúság kapcsán már említettük, hogy a vitorla mindkét végén, alul és felül is ki tud alakulni indukált örvény, amennyiben ezt nem gátoljuk meg valamilyen módon. Ennek egyik – elsősorban inkább versenyhajókon – alkalmazott módja, hogy az orrvitorlát teljesen a fedélzetre fekvő módon szabják (2.3.23. ábra), a nagyvitorla esetén pedig igyekeznek a bumot minél alacsonyabban elhelyezni a távolság csökkentése érdekében. Túrahajóknál a fedélzeti szerelvények (ablakok, bikák, korlátok) és a bum alatti állómagasság igénye általában ezt nem teszi lehetővé, így itt mindenképpen nagyobb veszteségre lehet számítani. A hatás a vitorlák és test közötti távolság függvényében akár jelentős is lehet, az ellenállás-tényező 10–20%-kal növekedhet, miközben a felhajtóerő-tényező 5–10%-kal csökken. Ez értelemszerűen azt is jelenti, hogy a hajóval nem lehet olyan élesen cirkálni, hiszen az εa szög nő.

Kishajók II.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 303 9

E jegyzet – mely a 2012-ben a Typotex Kiadó gondozásában megjelent Kishajók c. jegyzet folytatása – elsődleges célja, hogy a járműmérnöki alapképzés hallgatóit megismertesse a vitorlás és motoros kishajók működésével és tervezésével kapcsolatos alapvető tudnivalókkal. A kishajók számos területen hasonlítanak a hajósképzés más tárgyaiban ismertetett nagyhajókhoz, így sok tekintetben lehet támaszkodni az ott elhangzottakra. Ugyanakkor nagyon sok vonatkozásban olyan speciális jellemzőkkel bírnak, melyek miatt külön is foglalkozunk velük. Az e jegyzetrészbe foglalt ismertetés a szerteágazó témakörök miatt csak részleges. A nagy anyagból az első részbe került a kishajók működésének bemutatása, a hajótesttel (annak formájával, stabilitásával és ellenállásával) és a vitorlások tőkesúlyával kapcsolatos részek. E második részbe alapvetően a kishajók hajtását bemutató fejezetek fértek bele, terjedelmi korlátok miatt. A kormányzással, a kishajók rudazatával, merevítő-kötélzetével, valamint az ergonómiával és esztétikával foglalkozó részek sajnos még mindig kimaradtak. Ezek terv szerint egy következő, befejező részt alkotnak majd, mely elkészülte után a BME, Repülőgépek és Hajók Tanszékének honlapján lesz elérhető.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simongati-kishajok-ii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave