Simongáti Győző

Kishajók II.


Vitorlások teljesítménybecslése

Ahogy a motoros hajóknál fontos, hogy adott beépített teljesítmény és propeller mellett milyen sebességre képes egy adott hajó, úgy vitorlásoknál is jelentkezik a várható sebesség előzetes, tervezéskori ismeretének igénye. Azonban míg egy motoros hajónál a sebességet alapvetően a hajótest alakja és paraméterei, valamint a propeller jellegzetességei jól és könnyebben becsülhetővé teszik, ugyanez egy vitorlás hajónál lényegesen komplexebb, és ezért nehezebb feladat. Ennek oka a propulzió jellegében van, mind a szél, mind a vitorlázat lényegesen összetettebbé teszi a vizsgálandó rendszert. A szél vonatkozásában elmondható, hogy nyilvánvalóan más lesz ugyanannak a hajónak a sebessége különböző erősségű és a hajó haladási irányával különböző szöget bezáró szelek esetén, hiszen már láttuk, hogy az egyes vitorlák milyen különbözőképpen teljesítenek különböző irányokon. Emellett a vitorlázat számos beállítható, változtatható paramétere (pl. árbóc dőlése, görbítése, vitorlák éleinek feszessége, vitorlák öblössége, lehúzási pontok helye stb.), valamint a menet közben a külső hatások eredményeképpen sztochasztikusan változó jellemzők (pl. a hullámzó vízen adott sebességgel haladó, de bólogató és oldalirányú lengéseket is végző hajó vitorlái körül kialakuló áramlások által keltett erők meghatározása) egyidejű és pontos figyelembevétele majdnem lehetetlen feladat.

Kishajók II.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 303 9

E jegyzet – mely a 2012-ben a Typotex Kiadó gondozásában megjelent Kishajók c. jegyzet folytatása – elsődleges célja, hogy a járműmérnöki alapképzés hallgatóit megismertesse a vitorlás és motoros kishajók működésével és tervezésével kapcsolatos alapvető tudnivalókkal. A kishajók számos területen hasonlítanak a hajósképzés más tárgyaiban ismertetett nagyhajókhoz, így sok tekintetben lehet támaszkodni az ott elhangzottakra. Ugyanakkor nagyon sok vonatkozásban olyan speciális jellemzőkkel bírnak, melyek miatt külön is foglalkozunk velük. Az e jegyzetrészbe foglalt ismertetés a szerteágazó témakörök miatt csak részleges. A nagy anyagból az első részbe került a kishajók működésének bemutatása, a hajótesttel (annak formájával, stabilitásával és ellenállásával) és a vitorlások tőkesúlyával kapcsolatos részek. E második részbe alapvetően a kishajók hajtását bemutató fejezetek fértek bele, terjedelmi korlátok miatt. A kormányzással, a kishajók rudazatával, merevítő-kötélzetével, valamint az ergonómiával és esztétikával foglalkozó részek sajnos még mindig kimaradtak. Ezek terv szerint egy következő, befejező részt alkotnak majd, mely elkészülte után a BME, Repülőgépek és Hajók Tanszékének honlapján lesz elérhető.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simongati-kishajok-ii//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave