Bóna Krisztián, Kovács Gábor

Logisztikai hálózatok tervezése


A dinamikus komplexitás értékelése

A hálózat értékeléséhez a statikus komplexitás vizsgálata után jellemeznünk kell a hálózatban áramló anyagmennyiséget is. Az egyik legalapvetőbb jellemző az anyagáramlási intenzitás (I), amely egy logisztikai hálózat valamely kijelölt keresztmetszetén adott időegység alatt áthaladó anyagmennyiséget jelenti. Dimenziója a mozgatási egység időegységre vetítve, például: db/nap, db/óra. Hasonlóképpen definiálható a szállítási intenzitás is, ez esetben specifikusan a szállítási relációk között mozgatott anyagmennyiséget értjük alatta. Az intenzitás felírható csomópontokra is (például Ii, Ij) és relációkra is (Iij), ez esetekben az indexelés mutatja az értelmezést. Csomópontok esetén az adott pontból kiinduló és visszaérkező, míg relációk esetén az egyes pontok között szállított anyagmennyiséget tükrözi.

Logisztikai hálózatok tervezése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 294 0

A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva az MSc Logisztikai mérnöki képzés Extralogisztikai rendszerek tervezése c. tárgyának segédanyaga. A témakörök lefedik a napjainkban egyre fontosabb szereppel bíró logisztikai hálózattervezési problémákat, kiindulva a logisztikai hálózat matematikai modellezésének lehetőségeiből, az alkalmazott gráfelméleti módszerekből, illetve a logisztikai hálózatok működésének értékelésében alkalmazott módszertani megoldásokból. A hálózat értékelése során külön tárgyaljuk a hálózat struktúrájának és a működésének értékeléséhez használt eljárásokat. Ezekre épülve a jegyzet második fele a leginkább előforduló tipikus logisztikai hálózat optimalizálási problémákat vizsgálja. Elsőként a kiszolgálandó hálózati igénypontok, fel- és leadóhelyek, és a már meglévő központi telephelyek, illetve üzemek optimális összerendelésében alkalmazható klasszikus szállítási problémákat ismerteti. Ennek keretében bemutatja a leggyakrabban alkalmazott közelítő, illetve optimalizáló módszereket. Ezt követően az ún. egy- és több körzetes telephely megválasztási problémák kerülnek előtérbe, a telephely lokalizációjának megválasztásában alkalmazott, különböző speciális peremfeltételek mentén értelmezhető ún. centrumkeresési problémák bemutatásával, valamint a körzetezésben alkalmazott technikákkal. Végül olyan megoldásokat ismertetünk, amelyekkel bonyolultabb kritériumrendszer mentén, akár az alkalmazott forgalomszervezési megoldások figyelembevétele mellett is értelmezhetőek a hálózatoptimalizálási feladatok.

Hivatkozás: https://mersz.hu/bona-kovacs-logisztikai-halozatok-tervezese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave