Bánlaki Pál, Dömötör Ferenc, Hlinka József, Szabó Attila, Takács János Gábor, Vehovszky Balázs, Weltsch Zoltán

Járműgyártási folyamatok diagnosztikája


Hangszintek

Tekintettel arra, hogy az emberi hallástartomány nagyjából 7 nagyságrendet fog át hangnyomás tekintetében, praktikus lineáris skála helyett logaritmikus skálát használni a hangerősség jellemzésére. Ez azért is praktikus, mert a hallásunk – a többi érzékelésünkhöz hasonlóan, Ernst Heinrich Weber felismerése szerint – logaritmikus jelleget mutat, vagyis a változásokat nem lineárisan, hanem az abszolút jelszinthez képest érzékeljük. Az akusztikában (és a műszaki életben még sok más helyen) erre a célra az Alexander Graham Bell cége által definiált Transmission Unit (TU) egységet használjuk, amit később a tudós tiszteletére „bel”-nek neveztek el (különös módon immáron csak egy „l”-lel). A bel egység azonban túl durvának bizonyult, ezért vezették be a decibel (dB) skálát. A (deci)bel tulajdonképpen logaritmikus skálán fejezi ki egy egység (X) és a referenciaként választott alapegység (X0) arányát:

Járműgyártási folyamatok diagnosztikája

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 272 8

A diagnosztikai módszerek szorosan kapcsolódnak az állapotfigyelő karbantartás köréhez. Ilyen stratégia alkalmazása esetén ugyanis a gépen, berendezésen időszakosan vagy folyamatosan műszeres műszaki állapotvizsgálatot végeznek. Az így kapott információt használják fel a javítási munkákhoz. A gép, berendezés műszaki állapotának rendszeres figyelése, dokumentálása, az elhasználódás törvényszerűségeinek feltárása alapján határozzák meg a javítás várható időpontját, várható mértékét.

Hivatkozás: https://mersz.hu/banlaki-domotor-hlinka-szabo-takacs-vehovszky-weltsch-jarmugyartasi-folyamatok-diagosztikaja//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave