Nádori Gergely, Prievara Tibor

21. századi pedagógia


A tanítás mint biológiai folyamat

Az etológia, a kísérletes pszichológia már száz éve foglalkozik azzal, hogyan tanulnak az élőlények. Sikerült azonosítani a tanulás típusait és mechanizmusait a laposférgektől a csimpánzokig sokféle lehetséges helyzetben és módon. A tanítással nem nagyon foglalkoznak ezek a tudományok – pusztán azért, mert a tanítás az élővilágban csak nagyon ritkán fordul elő, sőt talán az ember az egyetlen lény, aki tanításra képes. Vannak persze olyan esetek, amelyek tanításként értelmezhetők: a szurikáta szülők például egészen komoly tanítási programot hajtanak végre, miközben megtanítják a kis szurikátákat a skorpióvadászat fortélyaira. Először olyan döglött skorpiókat adnak nekik, amelyeknek leszedték a méregtüskéjét, majd olyanokat, amelyeken már meghagyták. Ezt követik a tüske nélküli, élő skorpiók, majd végül olyanokat kapnak, amelyek igazán veszélyesek. Ez a tanítás azonban nagyon specifikus tudásról szól, és a részletes vizsgálatokból kiderült, hogy sok szempontból egy rögzített mintát követ. A kölyök más-más hanggal jelzi, amikor elvégzett egy-egy szintet, és az oktató ebből tudja, hogy továbbléphet. Feltűnő, hogy az emberszabásúaknál sincs nyoma a tanításnak az egyszerű utánzáson túl.

21. századi pedagógia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 102 8

Egyre többet hallunk a pedagógiai gyakorlat megváltoztatásának szükségességéről. Erről szól a Digitális Oktatási Stratégia, de a legújabb PISA felmérések eredményei is kiemelték valamilyen adaptív változás szükségességét. Megváltoztak a diákok, a későbbi megélhetéshez szükséges képességek, általában a tudásról alkotott képünk és annak produktív használatának képlete is. Ahhoz, hogy hatékonyabb lehessen a közoktatás, ezeket a fontos változásokat a pedagógiai tanulmányokban is hasznos (és talán szükséges) lenne megjeleníteni. A tanártovábbképzésben egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen témájú, ám erősen gyakorlati jellegű, kiadványok iránt (pl. A 21. századi tanár meglepő sikere 2015-ben). Az egyetemi tanárképzésben, illetve a tanártovábbképzési programokban a jelenleg használt tankönyvek, kézikönyvek tovább gondolása, kiegészítése, az új oktatási paradigmához szükségszerűen és organikusan kapcsolódó kiadványra komoly szükség és igény lenne.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nadori-prievara-21-szazadi-pedagogia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave