Nádori Gergely, Prievara Tibor

21. századi pedagógia


Ami nem változott

A nagy reformpedagógiák mindegyike radikálisan változtatni próbált a tanulás terein is, nem csak a tanulás módszerein és tartalmán. Maria Montessori gyerekméretű bútorokat készíttetett a Gyermekek Házába. Ma már szinte lehetetlen elgondolni, de előtte az óvodákban is felnőttméretű székeken és asztaloknál ültek a gyerekek. Montessori vezette be az eszközök és játékok szabad polcos rendszerét, nála voltak először úgy kirakva a játékok, hogy azokból a gyerekek kedvükre válogassanak. Korábban az volt a szokás, hogy az óvónő elzárt szekrényből vette elő a játékot a játékra kijelölt időben. Freinet az osztályteremben a nyomdagépet tette a katedrára, a tanári asztal helyére, ami hirtelen átrendezte a szerepeket, és a tanárt a diákok alkotótársává tette. Dewey iskolájának központjában pedig a műhely állt, ahol a diákok valódi elfoglaltságot kaptak, projekteket hajtottak végre, dolgoztak, a tanulás pedig ennek a munkának a járulékos mellékhatása volt csupán. Bár a reformpedagógusok számos elképzelése gyökeret vert a közoktatásban – például az egyéni orrfújás, amely szintén Montessori-találmány –, érdekes módon a tanulási terek átalakításában alig lehet sikerről beszélni. Megállapíthatjuk, hogy a mindenféle reformok közepette az alapvetés nem változott: a tanár a tanórán tantárgyakra tanítja a tanulókat a tanteremben.

21. századi pedagógia

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 102 8

Egyre többet hallunk a pedagógiai gyakorlat megváltoztatásának szükségességéről. Erről szól a Digitális Oktatási Stratégia, de a legújabb PISA felmérések eredményei is kiemelték valamilyen adaptív változás szükségességét. Megváltoztak a diákok, a későbbi megélhetéshez szükséges képességek, általában a tudásról alkotott képünk és annak produktív használatának képlete is. Ahhoz, hogy hatékonyabb lehessen a közoktatás, ezeket a fontos változásokat a pedagógiai tanulmányokban is hasznos (és talán szükséges) lenne megjeleníteni. A tanártovábbképzésben egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen témájú, ám erősen gyakorlati jellegű, kiadványok iránt (pl. A 21. századi tanár meglepő sikere 2015-ben). Az egyetemi tanárképzésben, illetve a tanártovábbképzési programokban a jelenleg használt tankönyvek, kézikönyvek tovább gondolása, kiegészítése, az új oktatási paradigmához szükségszerűen és organikusan kapcsolódó kiadványra komoly szükség és igény lenne.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nadori-prievara-21-szazadi-pedagogia//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave