Kulcsár Szabó Ernő

Költészet és korszakküszöb

Klasszikusok a modernség fordulópontján


Az irodalomtörténet(írás) problémája

Ahhoz, hogy irodalom történjék, szigorúan véve nincs szükség irodalomtörténetre. Ennek értelmében az újkori irodalmiság sincs eredendően ráutalva arra a diszciplínára, amelynek visszfényében a 19. század első harmadának végén történeti lényegűként ismert rá magára. Ez a tudomány azonban nagyon sokat, túlságosan is sokat tud a történelem irodalmi valóságáról ahhoz, hogysem kérdésessé engedné válni az irodalom hovatartozásának (kulturális) fakticitását és az irodalmiság megtapasztalhatóságának (esztétikai) rendjét, illetve mindezek magyarázatának diszkurzív alapzatát. Horváth János, aki mindenki közül a leghívebben hallgatott rá „irodalmunk történeti anyagának a vallomására”,669 anélkül, hogy elhanyagolná a történetiként értett művelődés és művésziség konstitutív szerepét az irodalmi tudatalkotásban, talán a legnagyobb nyomatékkal képviselte azt az elgondolást, hogy „genetikus önismeretének, az irodalmi tudatnak önálló szervéül, tudatosodási folyamatának beteljesítéséül fejlesztette ki szaktudományunkat az irodalom”.670 Ez a maga idején meglepően korszerű, az irodalmi alapviszony történetiségében megalapozott, és komplex változékonyságában is „önelvű” irodalomfogalom attól nyeri el a maga messze kisugárzó jelentőségét, hogy rajta keresztül Arany és Gyulai úgy kerülnek a fejlődés csúcsára, mint akiknek a művében a legpéldásabban mutatkozik meg az irodalomtörténet irodalmi származása: „mindketten irodalmi elvű művelői is az irodalomtörténet tudományának.”671

Költészet és korszakküszöb

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 309 1

Jelen kötet írásai közvetlenül vagy áttételesen arra törekedtek, hogy bő két évtized kutatásaira támaszkodva megmutathassák: az 1920/30-as évek korszakküszöbén nem valamiféle hatástörténeti véletlennek köszönhető a kiemelkedő alkotások szokatlan megszaporodása. Története folyamán talán először fordul elő, hogy a magyar költészetnek nem megkésett, követő, epizodikus vagy utánzó jellegű a részesedése egy nagyszabású világirodalmi fordulatban. Az értelmezéseknek olyan poétikai történések – s velük a korszak új önmegértésének kérdései – állnak a középpontjában, amelyek minden kétséget kizáróan a kortárs európai líra élvonalába, Benn, Valéry, Eliot, Pound, Kavafisz és Mandel’stam mellé emelik a kései Kosztolányi, illetve József Attila és Szabó Lőrinc nem is egy alkotását. A Te meg a világ (1932), a Medvetánc (1934) és a Számadás (1935) verseinek szemléleti-poétikai újításaival olyan messze ható költészettörténeti fordulat veszi kezdetét a magyar modernségben, amelynek valódi jelentőségét a maga következményeiben – a korszak iránt elmélyülő érdeklődés ellenére – máig sem látjuk még igazán pontosan.

Hivatkozás: https://mersz.hu/kulcsar-kolteszet-es-korszakkuszob//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave