Bánréti Zoltán (szerk.)

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Kísérletes nyelvészet


A kísérleti személyek

A kísérletben 40 specifikus nyelvfejlődési zavart mutató gyerek vett részt (SNYZcsoport, 29 fiú és 11 lány, átlagéletkor: 9,33 év, szórás: 1,28, tartomány: 7,08–11,5). A résztvevők megfeleltek a specifikus nyelvfejlődési zavar nemzetközi kutatási gyakorlatban elfogadott kritériumainak. A részt vevő gyerekek nonverbális intelligenciája 85 fölötti volt a Raven-féle Színes progresszív mátrixokkal vizsgálva (Raven et al. 1987). Egyik gyerek sem rendelkezett neurológiai vagy audiológiai kórtörténettel. Az SNYZ-csoportba akkor került be egy gyerek, ha a fenti kizáró kritériumok mellett legalább 1,5 szórással az életkori átlag alatt teljesített négyből legalább két nyelvi képességet mérő teszten. Két teszt receptív, míg kettő expresszív nyelvi képességeket vizsgált. Az alábbi receptív teszteket használtuk: Peabody képes szókincsteszt (Csányi 1974), illetve a nyelvtani megértési képességeket mérő TROG teszt (Lukács et al. 2012). Az expresszív képességeket vizsgálta a Magyar mondatutánmondási teszt (MAMUT, Kas–Lukács, előkészületben), valamint a Magyar álszóismétlési teszt (Racsmány et al. 2005).

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 933 7


A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.

Ez a kötet kísérletes nyelvészeti tanulmányokat tartalmaz, azaz olyan kutatások eredményeit ismerteti, amelyek egy tág értelemben vett „laboratóriumban" végzett kísérletek eredményein alapulnak. A kötet koncepciója szerint mind a legmodernebb technikai eszközrendszerekkel felszerelt kísérleti laboratóriumi struktúra, mind valamilyen speciális terep (óvoda, iskola, rehabilitációs intézet), mind pedig az internet, például a Facebook is szolgálhat kísérlet lefuttatásának kereteként. A nyelvészetben alkalmazott kísérletek módszertana természetesen követi a tudományos kísérletek általános paradigmáját és megőrzi annak lényeges jegyét: hogy megismételhető, objektív legyen.

Amíg számos interdiszciplináris területen, így például a neurolingvisztikában és a pszicholingvisztikában, a tudományos kísérleteket a 19. század óta alkalmazzák, addig az olyan nyelvészeti témákban, mint a nyelvtan készítése, a nyelvleírás, viszonylag újabb fejlemény a kísérletes módszertan alkalmazása. Ezt sok minden motiválta, többek között a kurrens nyelvészeti modellek, elméletek és variánsaik versengései és ennek kapcsán olyan objektív bizonyítékok keresése, amelyek csak kísérleti helyzetekben állíthatók elő.

Kötetünk tanulmányait négy tematikus egység szerint csoportosítottuk: 1. Nyelvleírási kérdések, 2. Nyelvelsajátítás, 3. A mesterségesnyelvtan-elsajátítási paradigma alkalmazásai, 4. Nyelvi zavarok.

A szerzők között nemcsak a terület jelentős ismertségű személyiségei, hanem külföldről korábban hazatért, vagy más országokban dolgozó és az itthoniakkal szoros kapcsolatokat fenntartó, sőt Magyarországon működő külföldi kutatók is megtalálhatók, példázva a magyarországi nyelvészet nemzetközi beágyazottságát. Nyolc tanulmány esetében a szerzők mellékeltek a kísérleteik hátteréhez, például az adatbázisokhoz, vagy a keretként szolgáló kutatási projekthez és kutatócsoporthoz elvezető internetes linkeket, melyeket QR-kódok formájában adunk meg. A QR-kódok okostelefonnal azonnal aktív linkekre fordíthatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxix//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave