Mudra István

Repülőterek tervezése és üzemeltetése


Ábrák jegyzéke

Az ábra száma
Az ábra tartalma
A safety és a security szavak eltérése
Az Annex 14-módosítás megjelenésére egy példa
Az Annex 14 első és jelenlegi utolsó kiadása
Példa a szabványra (shall)
Példa az ajánlásra (should)
Légijármű-méretek viszonyítása I. (2 kép)
Légijármű-méretek viszonyítása II.
A legnagyobb légijárművek (B748, A80, An225, Hughes, Strato)
A repülőtér vonatkozási pontja (LHPR, LHBP)
Az Area 2 és az Area 3
A PCN értéke (LHDC)
Közzétett távolságok ábrája (Annex 14)
Széleloszlási grafikonok
Az Amsterdam Schiphol 1945-ös terve és mai RWY eloszlása
Hongkong régi és új repülőterének építése és rehabilitációja
München régi és új repülőterének építése és rehabilitációja
Budapest Ferihegy két képe (1950, 2018)
A München–Rheim repülőtér mindössze három „maradéka”
Futópálya-konfigurációk (5 rajz)
ARFL-korrekció számítása ISA-értékek mellett (LHPR)
ARFL-korrekció számítása repülőtéri értékekkel (LHPR)
A külső keréksíkok távolságának szemléltetése (OMGWS)
Az LHBP futópályáinak hosszirányú lejtései
A futópálya keresztirányú lejtéseinek megoldása
Felújítási munkák Ferihegyen 2018-ban
Futópálya-megfordulósávok fotókon
Tipikus megfordulósáv-kialakítás (Annex 14-rajzon és képen)
A légijármű-tengelytáv szemléltetése
Code E légijármű mozgásgeometriája turn padben
Elegyengetett terület méretei
Clearway (CWY)
Stopway (SWY)
Erősen hosszú felszállás (Arrow DC10-30)
A TWY ívkiegészítés rajza
Gyorslegurulóút elvi rajza
A Barcelona repülőtér képe (RETs)
Gurulóútszél kiképzése hidakon
Egy hídon haladó gurulóút (EDDF)
Híd az autósztráda felett (A380)
A beszívás jelensége 1. (B733, hó)
A beszívás jelensége 2. (C17, víz)
Code C gurulóút és sávja/padkája az A321 számára
Előterek/terminálok elvi elhelyezhetősége (3 kép)
Állóhelyek alkalmazási elvei (3 kép)
Elkülönített légijármű-állóhely (HKIA)
Elkülönített légijármű-állóhely (egy BME-hallgató tervezete)
Jegesedés megjelenése légijárműveken
Infravörös hullámokkal működő jégtelenítőhely (KJFK)
Jégtelenítés és nyomai (2 kép, LHBP)
Akadálysíkok 1. (Annex 14)
Akadálysíkok 2. (Annex 14)
Akadálysíkok 3. (UK CAP)
Akadálykorlátozási felületek Belfast Repülőtéren (EGAA)
Szélirányjelző eszköz
Szélirányjelző képe és a közelítő jelzéseinek értékei
Szélirányjelző eszköz megvilágítása
Leszállási irányjelző (T-jel)
A jelmező képe
Jelzőlámpa (fénypisztoly – 2 kép)
A jelzőlámpa fényeinek látványa a TWR-ból (3 kép)
A futópályairány meghatározása
A futópálya-azonosítók szabvány karakterei (ICAO)
A futópálya-középvonal jelölésének méretei
Futópályaküszöb-jelölések példái
Példák nyilakra és célpontjelölésre
A földetérési zóna méretezése képen (WMKK)
Jelölések összefoglaló ábrája (LEBC)
A gurulóút-középvonal megszakítása, enhanced TWY jelölés
Gurulási várópontok 2 x 2 formája
Várópontok Oslóban (ENGM)
A „hagyományos” várópont képe a pilótafülkéből
3D formájú, kísérleti várópont képe
A közbenső várópont formája és képe
A VOR ellenőrző pont jelölése (2-féle)
Egy forgalmi előtér összetett képe (NZWN)
Légijármű-kiszolgálás a forgalmi előtéren (2 B747-400)
Kötelező érvényű jelölések (Google Earth)
Példák a kötelező és a tájékoztató jelölésekre
Lézerveszélyeztetett zónák a repülőtér környezetében
Lézerveszélyeztetett zónák méretei, teljesítmények
Lézersugár-védelmi területek (FAA) Budapestre transzponálva
A lézer zavaró hatása (kísérleti bemutató, 4 kép)
A repülőtéri helyjeladó
Az azonosító jeladó tipikus mai formája
A megközelítési fényrendszerek sematikus rajzai
Egyszerű bevezető fénysor (SALS)
SALS egyszerű bevezető fénysorok (2 kép)
További, kiegészített SALS fénysorok (2 kép)
A CAT I bevezető fénysor (LMML)
A CAT I bevezető fénysor – barrette-tel (LOWW)
A CAT I bevezető fénysor – összetartó Calvert-fények ábrája
A CAT II és III standard rendszer belső 300 m-e
A CAT II és III egyszerűsített rendszer belső 300 m-e
Különböző CAT II és III fénytechnikák fényképei (6 db)
Az LHBP RWY31L CAT II/III bevezető fénysora
Wellington (NZWN) CAT II/III (Calvert) bevezető fénysora
Vizuális siklópályajelző rendszerek fajtái
A PAPI fényalkotási módszere (vázlat)
A PAPI lámpák eltérő fénykibocsátása (2 kép)
T-VASIS működése, kijelzései (FAA)
T-VASIS és Calvert rendszerű CAT I, történelmi kép
T-VASIS mai fölülnézeti, telepítési képe
A PAPI telepítési tűrésértékei (Annex 14)
A PAPI fényképen, fénysugarai (lámpái)
A PAPI siklópályaszög meghatározása (sík)
A PAPI siklópályaszög meghatározása (térbeli)
A PAPI által adott jelzések értelmezése
A PAPI siklópálya alatt a felszállóban lévő A380-as
Orrkúplevágási szögek B748, A380
Egy fénytechnika-berepülés képei (LHBP, 2004)
Fénytechnikai komplex kép (EDDS)
RWY bevezetőirányfény-ábra (Dél-Korea)
RWY THR és End fények elrendezése
Egyszerű földetérésizóna-fények
RETIL jelzőfények tervezési adatai és színei
RETIL fények a pilótafülkéből nézve
Az SWY fénytechnikai eszközei
„Blue sea” of the lights – a fények kék tengere (TWY, 2 kép)
Az ILS kritikus és érzékenységi területei, LHBP
TWY zöld/sárga középvonalfények fényképeken, 2 kép
TWY középvonal-lámpatestek széttartó nyomvonalon
Beépített (inset) fények formái, színei
Gurulóút-középvonal mentén haladó légijárművek
Megállító keresztfénysor (LHBP)
Fénytechnika-vezérlés stopbarokkal kapcsolatban
Fényképek megállító keresztfénysorról
Közbenső váróponti fények (LIML, LEBC)
A jégtelenítő- és jégmentesítő hely vázlata (Annex 14)
Futópályavédő fények (RGL) formái
Gurulóútfények, összefoglaló ábra (Annex 14)
Fényforrások gurulóutakhoz (3 kép)
Előtéri fénytelítettségi elvárások (2 kép)
Előtéri reflektorok telepítése
Előtéri megvilágítások 1. (2 kép)
Előtéri megvilágítások 2. (LED-fények)
Vizuális dokkolórendszer működési gyakorlata
Utashídra beállt A320 és az orrfutó-megállítási pontok
Egy beállítórendszer képe – 1.
Egy beállítórendszer képe – 2.
A ferihegyi Safegate Safedock T23-18 rendszer kijelzője
Szervizúti várópont és fényei (példa)
Futópálya-állapotfények (REL, THL)
„No entry” tábla és RWY azonosítótábla
Kötelező érvényű tábla a várópontnál
Az „U” nevű gurulóút helyszíni térképe
Kötelező és tájékoztató érvényű táblák (képek, rajzok)
Kötelező és tájékoztató érvényű táblák (rajzok)
VOR ellenőrző ponthoz tartozó tábla
Állóhely-azonosító táblák
Szervizúti váróponttáblák (2 rajz, 2 kép)
Határjelző tárgyak
Távvezetékek akadálygömbökkel ellátása
Mozgó akadályt képező járművek a forgalmi előtéren
Állandó akadályok festése méretektől függően
Akadály a ferihegyi repülőtér gurulóútjai környezetében
Akadályfények a magas (oszlopszerű) akadályokon
Akadálycsoport kivilágítása akadályfényekkel
Akadályok megvilágítására példák (tévétorony, LHBP TWR)
Szélerőműfarm akadályvilágítása
Nem teherviselő felület összetörve, MD-11-es alatt (LHBP)
Chevron jelölés LHPR RWY 30, SWY-en
Lezárt területek jelölése (RWY, TWY – 3 rajz)
Határjelölő markerek (kúp, zászló, jelzőtábla)
Lezárt területek jelzése térbeli elemekkel (X-ek)
Akkumulátorterem a repülőtéren
Üzemirányítási központ (AOCC) Budapest Ferihegyen
Rendszerellenőrző monitor képe 10 kV betáptól (LHBP)
RWY előtti 1000 m-es terület kialakítása
Bonyolult környezeti repülőtér mentési eszközei (RJIK)
Ferihegy tűzoltóbázisa és két alállomása (3 kép)
Tűzoltójárművek (LHBP – Squad-1, és Foam-9, 2 kép)
A tűzoltócsapat teljes felszerelésben a gyakorlat végén
MAH F70 futóműprobléma riasztása leszállás után az előtéren
Földi kényszerhelyzetek tűzzel
Az RFF „békésebb” felhasználása (vízdiadalív LHBP-n)
Légijármű pneumatikus párnákkal, trailerrel felemelése
Műszaki mentés, kidurrant futómű, (HA-YCK, 2 kép)
A műszaki mentés után a légijárművet elvontatják a gurulóútról
A vadvédekezés néhány eszköze, módszere (3 kép)
A madarakkal való ütközés veszélyei (2 kép)
Méretes mezei nyúl gurulóút mellett (LHBP)
A vadvilág egyedei a repülőtereken (példák, 8 kép)
A vadvédekezés egy lehetséges megoldása területkijelöléssel
Marshaller (Follow Me) gépjármű és festése
A stopbar állapotának megfelelően vezérelt középvonalfények
Gurítóradar-display (2 kép) és az LHBP 2 gurítóradarja
Berendezések a futópályasávban (LHBP, RVR-mérő)
Törhetőség szemléltetése (4 kép)
Kerítés egy repülőtér körül (LHBP)
Autonóm futópályasértésre figyelmezető rendszer (ARIWS)
FOD-kampány és FOD-kuka (2 kép)
A FOD-gyűjtés „eredménye” (szemét és fémhulladék)
A fejlett képalkotási rendszer (EVS) egy mintája
Havas táj Ferihegyen B747-8i-vel
A hóeltakarítás elve és gyakorlata (2 kép)
Hómarók és kidobás, körbetakarított légijármű (LHBP-n)
Hósapkás B767 az LHBP-n
„Mosolygó” B747-es
Példák a repülőtereken használatos látjelekre
Tisztelgés a Boeing B747-es légijárműtípus előtt

Repülőterek tervezése és üzemeltetése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 280 3

A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva, a Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszéken oktatott „Légterek, repterek” tantárgy repülőtér-tervezési és üzemeltetési kérdéseit foglalja magába, mégpedig a nemzetközi követelmények szellemében. A tantárgy e része bevezetést nyújt a polgári, nemzetközi repülőterek különböző szempontok szerinti kategorizálásához, megismertet a repülőterek légiforgalmi felületeivel, az akadálykorlátozás szigorú feltételeinek szükségességével és megoldásaival, részletesen bemutatja a repülések (a le- és felszállások) biztonságos végrehajtásához nélkülözhetetlen légiforgalmi földi fénytechnikai rendszereket, az alkalmazott földi látjeleket, jelöléseket, jelzéseket, látásos segédeszközöket, és nem utolsósorban az azokkal a repülőtéri szolgálatokkal szemben támasztott lényeges követelményeket, amelyeket egy repülőtéren – ismét csak a repülésbiztonság szavatolása érdekében – biztosítani kell. A jegyzet mindezt szakmai szempontból messzemenő pontossággal, ugyanakkor olvasmányos, sok szemléltető ábrával, táblázattal, magyarázattal kiegészített formában adja át a Hallgatóknak azzal a céllal, hogy a légiközlekedési iparág e komplex szegmensét megismerhessék, és később, már közlekedésmérnökként kellő alázattal szolgálhassák a légiközlekedést.

Hivatkozás: https://mersz.hu/mudra-repuloterek-tervezese-es-uzemeltetese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave