Beneda Károly Tamás

Légi eszközök

Repülőgép-hajtóművek rendszerei


Passzív résvezérlés

A résvezérlő rendszerek fejlődésével a rendszer mechanikai kialakítása nem sokat változott, csupán annyi az eltérés, hogy a felhasznált levegő mennyiségébe a fejlettebb megoldások bele tudnak avatkozni az aktuális igényeknek megfelelően. Tehát a korai passzív résvezérlések sok eleme napjainkban is megtalálható, bár effajta rendszerrel egyre ritkábban lehet találkozni. Egy tipikus képviselője a CFM56-3 típusú hajtómű kisnyomású turbináján alkalmazott megoldás. A ventilátortól elvett levegőt a sugárfékajtó belső burkolatán elhelyezett két torlólevegő-felvevő csonkon keresztül juttatták a turbinát körülölelő csőkoszorúba, amely több kis átmérőjű csövet tartalmaz a kisnyomású turbina mentén. Ezek a csövek a turbinaház felé néző belső felületükön perforáltak, apró furatok százai helyezkednek el rajtuk, amelyeken keresztül a ventilátor levegője a ház külső felületére áramolhat. Ez a kialakítás nem tartalmaz a levegő mennyiségét befolyásolni képes szelepet, kizárólag az aktuálisan fennálló nyomáskülönbségek alapján adódó áramlás jön létre. A rendszer felépítését és a csövek kialakítását a 3.7. ábra mutatja.

Légi eszközök

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 306 0

A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva a Járműmérnöki BSc képzés Légi eszközök című tárgyának hajtóműves vonatkozásait tartalmazza, amelyben napjaink polgári és katonai gázturbináiban alkalmazott rendszerek kerülnek részletesen bemutatásra. Ez egyúttal hangsúlyozza azt a tényt, hogy az eddigi tanulmányok során elsajátított termodinamikai ismeretek csak a gázáram leírását szolgálták, a szerkezetekkel már a gázturbina felépítésébe is beletekinthettünk, de működőképes hajtómű csak a rendszerekkel együtt születhet. Ilyen módon tehát az olvasó részleteiben megismerheti a levegőrendszer főbb alkalmazási területeit; a kenés főbb jellemzőit és működését; a tüzelőanyag-rendszer tipikus kialakítását, továbbá azokat a berendezéseket, amelyek a stabil üzemállapot elérést szolgálják, úgymint gyújtás és indítás eszközeit. Fontos részét képezi az anyagnak a gázturbinák főbb jellemzőinek mérése, amely a jelzőrendszeren keresztül jut el az üzemeltetést végző személyhez. Itt tárgyaljuk a sugárfékek működését és felépítését, bemutatásra kerülnek jégtelenítésért és tűzvédelemért felelős rendszerek, valamint olyan kérdéseket is érint a jegyzet, amelyek nem tekinthetőek hagyományos értelemben rendszernek, de szerepük kiemelt a hajtómű működésében. Ezen túlmenően vázlatosan ismertetjük a korszerű fejlesztési irányvonalakat, amelyekkel a jegyzet megírásakor a hajtóműgyártók kiemelkedő kutatásait mutatjuk be, remélve, sikerül az olvasó érdeklődését felkelteni a kutatás-fejlesztés tevékenység irányában.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-legi-eszkozok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave