Beneda Károly Tamás

Légi eszközök

Repülőgép-hajtóművek rendszerei


Légcsavaros gázturbinák vezérlése

Turbólégcsavaros hajtóművek vezérlő rendszereiben hagyományosan két karral lehet találkozni, az egyik a gázkar, amellyel a hajtómű által kifejtett tengelyteljesítmény állítható (power lever), a másik pedig a légcsavar fordulatszám-szabályozó karja (condition lever). Ez utóbbit szokás általában az indító-leállító kar feladatkörével is felruházni. Ilyen esetben ütközőkkel szokás meggátolni a leállítás pozícióba való véletlenszerű átállítást: a személyzetnek át kell emelnie a kart az ütközőn. Továbbá, ez a kar nem használatos a skáláján jelzett öt kiemelt helyzeten kívül, vagyis ellentétben a gázkarral, amelyet két végállása között a maximális és minimális teljesítmények közötti arányos szabályozásra használunk, ez a kar a légcsavar fordulatszámát csak három meghatározott értékre tudja beállítani, vagy vitorlába állást parancsol, vagy pedig leállításra ad jelet, de közbülső pozíciói nem értelmezettek.

Légi eszközök

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 306 0

A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva a Járműmérnöki BSc képzés Légi eszközök című tárgyának hajtóműves vonatkozásait tartalmazza, amelyben napjaink polgári és katonai gázturbináiban alkalmazott rendszerek kerülnek részletesen bemutatásra. Ez egyúttal hangsúlyozza azt a tényt, hogy az eddigi tanulmányok során elsajátított termodinamikai ismeretek csak a gázáram leírását szolgálták, a szerkezetekkel már a gázturbina felépítésébe is beletekinthettünk, de működőképes hajtómű csak a rendszerekkel együtt születhet. Ilyen módon tehát az olvasó részleteiben megismerheti a levegőrendszer főbb alkalmazási területeit; a kenés főbb jellemzőit és működését; a tüzelőanyag-rendszer tipikus kialakítását, továbbá azokat a berendezéseket, amelyek a stabil üzemállapot elérést szolgálják, úgymint gyújtás és indítás eszközeit. Fontos részét képezi az anyagnak a gázturbinák főbb jellemzőinek mérése, amely a jelzőrendszeren keresztül jut el az üzemeltetést végző személyhez. Itt tárgyaljuk a sugárfékek működését és felépítését, bemutatásra kerülnek jégtelenítésért és tűzvédelemért felelős rendszerek, valamint olyan kérdéseket is érint a jegyzet, amelyek nem tekinthetőek hagyományos értelemben rendszernek, de szerepük kiemelt a hajtómű működésében. Ezen túlmenően vázlatosan ismertetjük a korszerű fejlesztési irányvonalakat, amelyekkel a jegyzet megírásakor a hajtóműgyártók kiemelkedő kutatásait mutatjuk be, remélve, sikerül az olvasó érdeklődését felkelteni a kutatás-fejlesztés tevékenység irányában.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-legi-eszkozok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave