Beneda Károly Tamás

Légi eszközök

Repülőgép-hajtóművek rendszerei


Starter tengelytörés

Amennyiben az indítóturbina nem képes kellő gyorsító nyomatékot létrehozni, az az indítás aktuális állásától függően többé vagy kevésbé veszélyezteti a hajtóművet. Amíg nem kezdődik meg a tüzelőanyag-betáplálás, a tengelytörés a hajtómű forgórészének fordulatszámesését okozza, miközben az indítóturbina – terhelés nélkül maradván – várhatóan túlpörög és károsodik (lásd 8.10. ábra). Amennyiben a tüzelőanyag-betáplálás és az égés már megkezdődött, akkor a fentebb említettek várhatóan melegfennakadással együttesen jelentkeznek, mert a gázturbinának nem lesz elegendő teljesítménye a kellő gyorsításhoz, és ez a nagy gázhő miatt a lapátozás károsodását okozhatja.

Légi eszközök

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 306 0

A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva a Járműmérnöki BSc képzés Légi eszközök című tárgyának hajtóműves vonatkozásait tartalmazza, amelyben napjaink polgári és katonai gázturbináiban alkalmazott rendszerek kerülnek részletesen bemutatásra. Ez egyúttal hangsúlyozza azt a tényt, hogy az eddigi tanulmányok során elsajátított termodinamikai ismeretek csak a gázáram leírását szolgálták, a szerkezetekkel már a gázturbina felépítésébe is beletekinthettünk, de működőképes hajtómű csak a rendszerekkel együtt születhet. Ilyen módon tehát az olvasó részleteiben megismerheti a levegőrendszer főbb alkalmazási területeit; a kenés főbb jellemzőit és működését; a tüzelőanyag-rendszer tipikus kialakítását, továbbá azokat a berendezéseket, amelyek a stabil üzemállapot elérést szolgálják, úgymint gyújtás és indítás eszközeit. Fontos részét képezi az anyagnak a gázturbinák főbb jellemzőinek mérése, amely a jelzőrendszeren keresztül jut el az üzemeltetést végző személyhez. Itt tárgyaljuk a sugárfékek működését és felépítését, bemutatásra kerülnek jégtelenítésért és tűzvédelemért felelős rendszerek, valamint olyan kérdéseket is érint a jegyzet, amelyek nem tekinthetőek hagyományos értelemben rendszernek, de szerepük kiemelt a hajtómű működésében. Ezen túlmenően vázlatosan ismertetjük a korszerű fejlesztési irányvonalakat, amelyekkel a jegyzet megírásakor a hajtóműgyártók kiemelkedő kutatásait mutatjuk be, remélve, sikerül az olvasó érdeklődését felkelteni a kutatás-fejlesztés tevékenység irányában.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-legi-eszkozok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave