Török Ádám, Szanyi Miklós (szerk.)

Trendek és töréspontok

Világgazdasági tükör


A nyugdíjreform

A Kreml hosszú időn át halogatta a nyugdíjrendszer átalakítását, ami – mint az utóbb kiderült – praktikusan a nyugdíjkorhatár fölemelését jelentette. Hosszú kivárás után a kormányzat 2018 nyarán végre elszánta magát, és a labdarúgó világbajnokság nyitónapján bejelentette tervét. Az eredeti elképzelések szerint a nők esetében 55 évről 63-ra, míg a férfiak esetében 60-ról 65 évre emelték volna a még 1930-ban megállapított nyugdíjkorhatárt. A politikai vezetés tisztában volt azzal, hogy döntése népszerűtlen lesz. Többek között ezért is próbálták a reformot, amennyire csak lehet, Putyintól távol tartani, azt a benyomást keltve, hogy az elnöknek ehhez semmi köze. Ez is, miként a bejelentés időzítése, arra vallott, hogy a hatalom nagyon tartott és tart ma is a társadalom reakcióitól. Félelme nem volt alaptalan. A társadalom jelentős része ugyanis a nyugdíjkorhatár fölemelését igazságtalannak és egzisztenciális biztonságát fenyegetőnek tartja. Mindenekelőtt azért, mert az oroszországi várható élettartam még mindig nagyon alacsony. Európában – Moldova és Ukrajna mellett – a legalacsonyabb. De azért is fogadta a nyugdíjreformot ellenségesen a társadalom, mert az ország nagy részén komoly problémát jelent idős korban a munkahely megőrzése. Az időskori munkahelyelvesztés ugyanis többnyire azt jelenti, hogy a nyugdíjkor eléréséig hátralévő időben a munkavállalónak alig van esélye munkát találni. A nyugdíjkorhatár felemelésével ezek a kockázattal teli évek jelentősen meghosszabbodnak. Kiváltképp súlyos a helyzet a férfiak esetében, akiknek a várható élettartama alig másfél évvel hosszabb, mint a most megállapított korhatár. De azok helyzete sem különösebben irigylésre méltó, akik megérik a 65 évet. Nekik átlagosan még 13 évnyi nyugdíjas kor jut, miközben Európa nyugati részén ez legalább 4–6 évvel hosszabb. Oroszországban azonban a férfiak közül nagyon sokan nem érik meg a most megállapított új korhatárt. A nők esetében azonban jóval kedvezőbb a helyzet. Náluk a várható élettartam meghaladja a 77 évet, és akik megérik a 60 éves kort, azok átlagosan még csaknem 22 nyugdíjban töltött évre számíthatnak. Mindezek ismeretében meglepő volt, hogy a férfiak és a nők várható élettartama közti jelentős különbség ellenére az erős társadalmi tiltakozás hatására nem a férfiak korhatárát vitték lejjebb, hanem a nőkét. Esetükben a 63 év helyett végül a 60 éves kornál húzták meg a nyugdíjkorhatárt. Ezt a változtatást maga Putyin jelentette be, aki a társadalmi tiltakozást csillapítandó mégiscsak kénytelen volt megszólalni, és ezzel elismerni, hogy nagyon is köze van a reformhoz. A nyugdíjkorhatár felemelése a fentieken túl azért is váltott ki az orosz társadalomban komoly ellenérzést, mert a reform a hatalmi elithez tartozó különböző foglalkozási csoportok – a katonák, a rendőrök, a titkosszolgálati emberek, az ügyészek és mások – korkedvezményes nyugdíjazását semmilyen formában nem érintette. A 46 millió oroszországi nyugdíjas közül 14 millióan olyanok, akik idő előtt mentek nyugállományba. A szakértők egy része számára azért tűnt érthetetlennek a még mindig alacsony várható élettartam mellett a nyugdíjkorhatár felemelése, mert a fejlett országokhoz képest Oroszországban a munkaképes népességre eső eltartottak aránya még mindig alacsonynak számít. És bár a következő 15 éves ciklusban ez az arány ugyan nőni fog – a jelenlegi 100 munkaképes emberre eső eltartottak száma a mai 53-ról 75-re nő –, de még így is alacsonyabb lesz, mint a fejlett országok többségében. Ráadásul 2030-at követően egy újabb 10-15 évig tartó hullámvölgy következik, vagyis némiképp csökkeni fog az eltartottak aránya.127 Egyelőre nehéz megítélni, hogy az igazságtalannak tartott nyugdíjreform képes lesz-e kikezdeni a rezsim stabilitását, vagy csak arra lesz elég, hogy megnehezítse a rendszer működését. Az első jelek arra utalnak, hogy a rezsim a nyugdíjkorhatár felemelésével épp azokat a vidéki, kevésbé tájékozott társadalmi csoportokat idegeníti el magától, amelyek a 2011–2012-es politikai válságot követően meghatározó támaszává váltak.

Trendek és töréspontok

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 354 1


A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.

„Ajánlót írni amolyan képzeletbeli, barátságos megszólítása a könyvet böngésző Olvasónak. Meghívás párbeszédre, együtt gondolkodásra, vitatkozásra. A Világgazdasági Tudományos Tanács 2018-ban történt újraalapítása a Magyar Tudományos Akadémia kezdeményezésére maga is e cél érdekében történt. Próbáljuk közösen megérteni a sorsunkat meghatározó világgazdasági folyamatokat! Vitassuk meg a szakemberek által felvázolt problémák szakpolitikai tanulságait!

A meghívó kétségtelenül szelektív, elsősorban azoknak szól, akik nem feltétlenül a saját nézeteiket szeretnék megerősíteni az olvasás során, hanem készek eltérő nézőpontok mérlegelésére. A kötetbe szerkesztett tanulmányok a közgazdászok Szent Gráljának: a gazdasági fejlődésnek különösképpen izgalmas kérdéseire keresnek válaszokat. Hogyan kapcsolódnak a műszaki fejlődés során végbement technológiai forradalmak a hosszú távú gazdasági ciklusokhoz? Miképpen tudjuk ösztönözni a gazdaságban zajló innovációs folyamatokat? Mik lehetnek a titkai a gazdasági növekedés különleges mintázatainak, Japán és Dél-Korea felzárkózásának, Kína nagy ugrásának? Milyen okokkal magyarázhatók a kudarcok, a lemaradások és visszaesések? Létezik-e a közepes jövedelem csapdája, és hogyan lehet belőle kimenekülni? Mi történik és mi fog történni az orosz gazdaságban? Milyen hatása lehet a világgazdaságra az ott várható fejleményeknek? Mi történik a világkereskedelemben a globalizálódó világban, amikor újraélednek a bezárkózást és protekcionizmust erősítő kereskedelempolitikai reflexiók?

Kedves megszólított Olvasó! Kérem, ha izgalmasnak tartja a kérdéseket, olvassa el a könyvet, és kövesse az MTA Világgazdasági Intézet honlapján a remélhetően folytatódó vitasorozat további előadásait és hozzászólásait!”

Fazekas Károly, főigazgató, MTA KRTK

„A kötet a 2017-ben újjászervezett Világgazdasági Tudományos Tanács munkálatainak első terméke. A Tanács a korábbi szervezési struktúrát és működési gyakorlatot újította fel, ami az MTA Világgazdasági Intézete mellett működött, s a nemzetközi gazdasági elemzések megvitatásában és a gyakorlati politikai válaszok kidolgozásában a különféle akadémiai, egyetemi, vállalati és kormányzati szervek szakértőit tömörítette. Hagyományosan törekedett a szűk kormányzati és politikai érdekeken túllépni, a kérdéseket a maguk komplexitásában és ellentmondásosságában közelíteni, az érdekek ütköztetésével és sokszínűségének elismerésével biztosítani az össznemzeti érdekeknek megfelelő válaszok kialakítását.

A kötet három fő témát elemez. Kiemelendő az innováció komplex megközelítése. Az innováció fő hajtóereje a piaci verseny, ugyanakkor feltételezi a szereplők együttműködését, valamint a társadalmi, intézményi és politikai rásegítést. Magyarország számára mind felzárkózás, mind a jövőbeni kapcsolatok szempontjából különösen érdekes a kínai és az orosz modell jövője: hogyan képes Kína a legfejlettebb országok sorába lépni, s milyen esélye van Oroszországnak arra, hogy globálisan versenyző gazdasággá váljon? Az elmúlt időszakban a világkereskedelem ingatagsága és egyensúlyproblémai fokozódtak, ami súlyos feszültségek és bizonytalanságok forrása. A kereskedelmi háborúk, különösen Kína és az USA között súlyos fenyegetést jelentenek a világgazdaságnak, egyúttal a rendkívül nyitott magyar gazdaságnak is.

A tanulmányokat magas elméleti színvonal és a gyakorlati orientáltság jellemzi. Igazolják, hogy nem megalapozottak azok a hiedelmek és vélemények, amelyek kétségbe vonják az akadémiai hálózat − és általában a társadalomtudományi kutatások − színvonalát és hasznosságát.”

Palánkai Tibor

Hivatkozás: https://mersz.hu/szanyi-torok-trendek-es-torespontok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave