Czigler István

A figyelem pszichológiája


A figyelmi kontroll zavara

A figyelmi működésekkel kapcsolatosan legtöbbet előkerülő rendellenesség a gyermekeknél jelentkező figyelmi deficit hiperaktivitási rendellenessége („attention deficit hyperactivity disorder”, ADHD). E rendellenességet három elsődleges tünet együttese jellemzi: a gyenge fenntartott figyelem, az impulzivitás és a hiperaktivitás. Általában viszonylag korán jelentkezik, 7 éves kor előtt, és a fejlődés során hosszan fennmarad, akár még felnőtt korban is. A jelenleg használatos kategoriális rendszer (DSM-IV, American Psychiatric Association, 1994) a hiperaktivitást és impulzivitást egyetlen károsodásként írja le, és altípusként a döntően figyelmetlen, döntően hiperaktív-impulzív és a vegyes formákat jelöli meg. Az elmúlt 30 évben az ADHD megfogalmazásában jelentős változások történtek. A korai leírásokban az elnevezés minimális agyi diszfunkció szindróma, illetve hiperkinetikus impulzivitás rendellenesség volt, majd figyelmi deficit rendellenesség két altípussal figyelmi deficit rendellenesség hiperaktivitással (ADDh) és anélkül (ADDw) lett (DSM-III). Az ADHD elnevezést a DSM-III-R vezette be. A betegség a gyermekek 3–7%-át érinti, és fiúknál lényegesen gyakoribb (3:1 az arány). E gyermekekre jellemző az életkoruknak nem megfelelő, kóros mértékben emelkedett aktivitási szint. Az állapot komoly problémákkal jár az iskolai előmenetelben, problémákat okoz a családi kapcsolatokban, szorongásos és agresszív tünetekkel járhat, kockázati tényező a bűnözésben és a droghasználatban. Az ADHD hatalmas irodalmát nem célunk összefoglalni, így a gyógyászati vonatkozásokra (diagnózis, terápia) egyáltalán nem térünk ki (összefoglalásként lásd Barkley, 1997).

A figyelem pszichológiája

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 453 1

A figyelem a pszichológia szinte valamennyi jelenségkörében szerepel. Biztosítja, hogy magatartásunk irányításában a környezet éppen fontos vonatkozásai kapjanak döntő szerepet. Figyelmi működés szabályozza, hogy a tárgyakban, eseményekben gazdag világ ne terhelje túl az észlelő rendszereket, de figyelmi működések szabályozzák azt is, hogy a mozgások kivitelezését ne zavarják egymásnak ellentmondó utasítások. Figyelemről beszélünk akkor, amikor hosszabb ideig kell fenntartani a teljesítmény magas szintjét, esetleg egy éppenséggel „unalmas" helyzetben. A megismerési és viselkedésszervezési folyamatokban betöltött szerepe miatt a figyelem a kísérleti pszichológia egyik központi területe. A könyv legfontosabb célja, hogy bemutassa azokat az elméleti kereteket, melyek a figyelem kísérleti kutatásait vezérlik. Ahol erre lehetőség van, bemutatjuk azokat az idegrendszeri mechanizmusokat, melyek megalapozzák a figyelmi jelenségeket. A könyvben hangsúlyt kapnak a kutatások módszertani kérdései, de szó esik a gyakorlati alkalmazásokról is.

Hivatkozás: https://mersz.hu/czigler-a-figyelem-pszichologiaja//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave