Jancsik András, Jászberényi Melinda, Kökény László

Az utazásszervezés új dimenziói


Online utazási irodák (OTA) működési modellje

Ahogy korábban már mi is írtuk az online utazási irodák egyik nagy előnye, hogy maguk is nagykereskedők, így nagy mennyiségben tudnak termékeket és szolgáltatásokat vásárolni a piacon, amelyeket (főleg, ha közvetlenül értékesítenek) alacsony áron tudnak kínálni. Tevékenységük eléggé hasonló a GDS-ekéhez. Sziva és Nemeslaki (2016) a következőképpen foglalta össze az OTA-k főbb tevékenységeit, bevételeit és stratégiáit meghatározó elemeket. Az OTA-kra is jellemző a piaci aggregáció és közvetítés, amikor a multinacionális és független szolgáltatók csomagjait értékesítik. A légitársaságok és a járműkölcsönzők nem fizetnek jutalékot az OTA-knak a legtöbb esetben, míg a szállodák igen (változóan, a szobák árának 10-30%-a), így az OTA-k is rájuk figyelnek a legjobban, illetve a hajóutakat szervezők is elég magas jutalékot fizetnek az OTA-k részére. Jellemző még a dinamikus csomagolás, amikor kombinálják az előbb említett szolgáltatások ajánlatait és így olcsóbban férhetnek hozzá a fogyasztók a külön-külön drágább szolgáltatásokhoz. Azt lehet ezekre mondani, hogy standardizáltan személyre szabott csomagok ezek. Személyre szabott, mert a fogyasztók keresési vagy böngészési adatai alapján akár folyamatosan változó ajánlatokat csomagol egybe a webes felület, különböző algoritmusok alapján, és standardizált, mert vannak már előre összeállított csomagok, amelyeket vagy függetlenül állította össze az adott OTA vagy pedig attól függően, hogy az adott fogyasztó a digitális térben történő előzményei alapján, milyen más korábbi fogyasztói csoporthoz hasonlítható, azaz klaszterezi a fogyasztókat valamilyen attribútumuk mentén. Emellett tanácsadói szerepe is van az OTA-knak főleg a vevői értékelések engedélyezésének köszönhetően, ugyanis már aszerint állítják elsősorban sorrendbe a találati lista elemeit, hogy a korábbi vásárlók milyen értékelést adtak az adott csomagra, így támogatva és növelve a potenciális fogyasztó bizalmát és vásárlási szándékát.

Az utazásszervezés új dimenziói

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 059 953 5

Kevés tevékenységet változtat meg annyira az internet elterjedése, mint az utazásszervezést. Azok a szervezetek, melyek alkalmazkodnak a fejlődéshez, továbbra is sikeresek maradhatnak. Ehhez a folyamathoz nyújt komoly segítséget e könyv, mely összefüggéseiben elemzi a turizmus múltját, jelenét, jövőjét.

dr. Simon András, lektor

A könyv rendkívül időszerű, felvázolja az utazásszervezés és közvetítés múltját és jelenét. Áttekinti a legújabb keresleti és kínálati trendeket, és rámutat a turizmus folyamatosan változó gazdasági hátterére, valamint az ezt követő fogyasztói magatartásra. A turizmus és a turisztikai szakma teljes spektrumát mutatja be a legfrissebb statisztikákkal alátámasztva. Gyakorlati ismeretekkel, egyben lexikonként is szolgál a friss szakmabeliek számára. A könyv hiánypótló funkciót is betölt, hiszen kevés az olyan szakirodalom, amely ilyen részletességgel elemzi az utazási irodán belül folyó munkát, s kiemeli annak igényességét és sokszínűségét.

Az utazásszervezők és közvetítők nevében ezúton is köszönetemet fejezem ki, hogyez a tudományos munka megszületett, és elérhetővé vált a jövő szakemberei számára.

Nyúl Erika

ügyvezető igazgató, Violin Travel Ltd.

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jancsik-jaszberenyi-kokeny-az-utazasszervezes-uj-dimenzioi//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave