Simon Vilmos

Hajtástechnika


Alámetszés és határfogszám

A legördítés elvén működő szerszám (pl. lefejtőmaró) a fogaskerékkel való összegördítés során burkolással kialakítja a fogoldalt (2.7. ábra). Kellően nagy fogszámú kerék esetén (pl. z = 50) a fogtőgörbe és az evolvens érintőlegesen csatlakozik egymáshoz. Az első evolvenspont csak az alapkörön, tehát az N talpponton (2.5. ábra) keresztül húzott körön lehet. Kis fogszámú kerék esetén (pl. z = 10) a szerszám fejrésze által leírt hurkolt evolvensnek megfelelő relatív pálya és az abból eredő burkoló fogtőgörbe kimetszi az első, N evolvenspontot és környezetét, így nincs érintőleges átmenet a fogtőgörbe és az evolvens profil között, alámetszés, interferencia jön létre. Az interferencia olyan jelenség, amely az egyenletes mozgásátvitelt akadályozza. Az alámetszés rendkívül hátrányos, mert szilárdságilag gyengíti a fogtövet, rontja a csúszásviszonyokat (élfelfekvést eredményez), csökkenti a kapcsolóhosszat, melynek eredményeként a profilkapcsolószám εα<1 lesz.

Hajtástechnika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 402 9

A „Hajtástechnika” jegyzet a bolognai folyamat szellemében, a hazai, kétciklusú mérnökképzés, ezen belül elsősorban a gépész mérnök-oktatás MSc hallgatói számára készült, de reményeim szerint haszonnal forgathatják az iparban alkotó szakemberek is. A jegyzet a hajtástechnika mérnöki feladataira kíván felkészíteni. A mérnök-konstruktőr feladata, hogy megtalálja egy műszaki alkotás, egy műszaki probléma megoldását és azt a lehetőségek adott határain belül az anyag, a szerkezeti kialakítás, a technológia és a gazdaságosság szempontjából optimálja. Belátható, és ezt eddigi tanulmányaik során már megtapasztalhatták, hogy a mérnök feladata sohasem determinisztikus: sok kínálkozó lehetőség közül kell az adott körülmények között a legjobb megoldást megkeresni és megtervezni.

Hivatkozás: https://mersz.hu/simon-hajtastechnika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave