Borbély Gábor

Civakodó angyalok


Bonaventura (1217 körül–1274)

Bonaventura (Johannes Fidanza) Aquinói Tamás kortársa volt. 1217 körül született Bagnoregióban (Lazio), s 1234/35-től 1242/ 43-ig tanult a párizsi egyetem artes fakultásán. 1238-ban vagy 1243-ban csatlakozott a ferences rendhez, majd teológiát tanult. A párizsi teológusok közül Alexander Halensis gyakorolta rá a legnagyobb hatást. Alexandert Bonaventura „mesterének és atyjának” nevezte, s úgy gondolta, hogy az ő művét fogja folytatni (Cullen 2006: 10). Bonaventura 1250-ben fogott hozzá a Szentenciakommentárjához, s valószínűleg 1254-ban szerezte meg a teológiai licentiáját. A magiszterek testületébe – a világi magiszterek és a kolduló rendek vitájával összefüggésben (lásd ehhez 9.1.) – csak 1257-ben vették föl a pápa beavatkozásának eredményeképpen.

Civakodó angyalok

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 431 9

„Ha tehát sem klerikus, sem laikus, sem pedig szerzetes nem vagy, akkor képtelen vagyok kitalálni, hogy milyen néven nevezzelek. (…) A nevek ugyanis el szokták veszíteni tulajdonképpeni jelentésüket akkor, amikor az általuk jelölt dolgok megszűnnek tökéletesek lenni. Ha eltávolítjuk a ház tetejét vagy a falát, akkor a házat csak tökéletlen háznak nevezzük. Hasonlóképpen: ha azt a testrészt, amely férfivá tesz, eltávolítjuk, téged nem Péternek, hanem tök-életlen Péternek kell, hogy nevezzünk” (Roscellinus levele Petrus Abaelardushoz).

„Az ember valamennyi törekvése között a bölcsességre irányuló a legtökéletesebb, a legmagasztosabb, a leghasznosabb és a legörömtelibb. A legtökéletesebb azért, mert amilyen mértékben törekszik az ember a bölcsességre, oly mértékben részesül - legalábbis valamelyest - az igaz boldogságban (…). A legmagasztosabb viszont azért, mert az ember a leginkább ennek révén válik az Isten hasonmásává, aki mindent a bölcsességben hozott létre; s mivel a hasonlóság a szeretet oka, a bölcsességre irányuló törekvés mindenekelőtt a barátság révén köt össze bennünket Istennel (…). A leghasznosabb pedig azért, mert a bölcsesség révén jutunk el a halhatatlanság birodalmába: a bölcsesség kívánása tehát elvezet az örök uralomhoz. A legörömtelibb végül azért, mert nincsen keserűség a társaságában; nincsen bosszúság a vele való élésben, hanem csak vígság és öröm” (Aquinói Szent Tamás, Summa contra gentiles, Első könyv, Második fejezet).

Hivatkozás: https://mersz.hu/borbely-civakodo-angyalok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave