Irimiás Anna, Jászberényi Melinda, Michalkó Gábor

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése


Az innovatív termékfejlesztés gyakorlata a városi turizmusban

A versenyben való helytállás sikerének kulcsa az innováció. Az innovatív termékfejlesztés még az olyan „kötelezően meglátogatandó” (must see) kulturális városok számára is kiemelkedően fontos, amelyek tízmilliókat vonzanak. A legfontosabb kérdés ugyanis nem feltétlenül az, hogy hogyan vonzzunk utazókat a városba, hanem az, hogyan érjük el, hogy ha már egyszer látták, újra visszajöjjenek. A keresleti trendeket is vizsgáló WTO–ETC (2005) tanulmány arra a következtetésre jut, hogy azok a városok maradnak versenyképesek, amelyek nem csupán épített és művészeti örökséggel rendelkeznek, hanem az életstílus és a kreatív iparágak terén is képesek egyedülállót felmutatni és folyamatosan megújulni. A versenyképes városi kulturális turisztikai kínálat két pilléren áll: egyrészt az épített és művészeti értékeken alapuló autentikus kínálaton, másrészt az olyan, teljesen új attrakciók kifejlesztésén, amelyek a kulturális turizmus külső körébe tartoznak. Az új attrakciók fejlesztésére kiemelkedő lehetőséget jelenthet a kulturális sokszínűséget prezentáló etnikai kultúrák bemutatása, építészeti újdonságok létrehozása, és fesztiválok, rendezvénysorozatok szervezése, amelyen belül különös jelentőséggel bírnak a gasztronómiai rendezvények. Speciális szegmensek megcélzása szintén fontos kitörési pontot jelenthet: a speciális érdeklődési területű kereslet (Special Interest Tourism – SIT) számára kialakított programok, képzések (hobbik, sportágak mentén) hosszú távon biztosíthatnak visszatérő vendéget a desztináció számára. (Barcelona például sajátos terek és programok kialakításával vált a görkorcsolyázók „Mekkájává” vagy Berlin a street art desztinációjává.)

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 408 1

Ez a kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra és persze a szerzők kreativitására alapozva bemutassa a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), szembesülhet úgynevezett niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és végül, de nem utolsósorban elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság). A kötet tanulmányainak gondolatvilágát az innováció szükségszerűsége vezérli.

A kiadvány a turisztikai termékek ismert logikájából/modelljéből kiindulva egyrészt megtartotta annak hagyományos formáját, másrészt számtalan új, innovatív megközelítéssel is találkozhatunk, amely egyaránt igaz azok tartalmára és stílusára. Az egyes termékek/fejezetek olyan szemléletmódot közvetítenek, melyek mára nélkülözhetetlenek a turisztikai trendek kereslet-kínálat értelmezéséhez, a desztinációk termékstruktúra analíziséhez, a piacszegmentációhoz.

Prof. Dr. Aubert Antal egyetemi tanár

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-jaszberenyi-michalko-a-turisztikai-termekek-innovativ-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave