Irimiás Anna, Jászberényi Melinda, Michalkó Gábor

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése


A bevásárlóturizmus fogalma, változatai

A bevásárlóturizmus fogalmának meghatározásakor célszerű a turizmus fogalmából kiindulni. Az Idegenforgalmi Világszervezet (World Tourism Organization – WTO) szerint a turizmus egy olyan társadalmi, kulturális és gazdasági jelenség, ami az emberek szokásos környezetén kívüli országokba, illetve földrajzi helyekre irányuló mozgását jelenti személyes vagy üzleti/szakmai célok által motiválva (United Nations, 2010). A WTO szerint a turisztikai utakat számos szempont9 szerint lehet kategorizálni, amelyek közül esetünkben az utazás célja/motivációja a leginkább releváns, hiszen a bevásárlóturizmus egyik legfontosabb megkülönböztető ismérve az aktivitásban, illetve a motivációban rejlik, ami maga a vásárlás. Az Idegenforgalmi Világszervezet 2008 óta érvényes ajánlása (United Nations, 2010) a személyes célokkal megvalósuló utazásokon belül már a vásárlást10 is önálló turisztikai motivációként ismeri el, ami arra utal, hogy napjainkban a vásárlás és a turizmus között egyre szorosabb szimbiózis figyelhető meg. A fentiek tükrében nem meglepő, hogy a WTO is az utazás célja alapján definiálja a bevásárlóturizmust, amit napjaink turizmusának egy olyan formájaként értelmez, amelyben a résztvevők számára a szokásos környezetükön kívüli vásárlás szolgál az utazás elsődleges indokaként (WTO, 2014).

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 408 1

Ez a kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra és persze a szerzők kreativitására alapozva bemutassa a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), szembesülhet úgynevezett niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és végül, de nem utolsósorban elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság). A kötet tanulmányainak gondolatvilágát az innováció szükségszerűsége vezérli.

A kiadvány a turisztikai termékek ismert logikájából/modelljéből kiindulva egyrészt megtartotta annak hagyományos formáját, másrészt számtalan új, innovatív megközelítéssel is találkozhatunk, amely egyaránt igaz azok tartalmára és stílusára. Az egyes termékek/fejezetek olyan szemléletmódot közvetítenek, melyek mára nélkülözhetetlenek a turisztikai trendek kereslet-kínálat értelmezéséhez, a desztinációk termékstruktúra analíziséhez, a piacszegmentációhoz.

Prof. Dr. Aubert Antal egyetemi tanár

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-jaszberenyi-michalko-a-turisztikai-termekek-innovativ-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave