Irimiás Anna, Jászberényi Melinda, Michalkó Gábor

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése


Innovációorientált turizmusfejlesztés

Ha elfogadjuk, hogy a mobilitás története az innovációk története, akkor ez az axióma a turisztikai mobilitásra hatványozottan igaz. A tér és az idő gerjesztette kihívásokra adott válaszokkal, a távolság leküzdésével és az arra fordított idő lerövidítésével az emberiség egy régi adósságát törlesztette, történetesen a mobilitás akadálymentesítésének útjára lépett (Illés, 2001; Farkas, 2019). Miközben a kerék megjelenésétől az első gőzmozdony útnak indulásáig mintegy öt évezred telt el, addig Stephenson „Locomotion”-jének 1825. évi bemutatkozásától a DC–8-asok által megtestesített sugárhajtóműves légi utasszállítás 1958. évi kezdetéig már csak 133 évet kellett várni. A technológiai innováció felgyorsult és kilépett az európai keretek közül, a XX. század 60-as éveitől a távolság és az idő értelmezése teljesen új dimenzióba került, amely jelenség egyik legnagyobb haszonélvezője a turizmus lett. A jet-korszak hajnalán a világ éves turistaforgalma tízmilliós nagyságrendű volt, 2018-ban már az 1,4 milliárdot is meghaladta a nemzetközi turistaérkezések száma, a turizmus mindössze néhány évtized alatt vált a világgazdaságot meghatározó globális iparággá. A siker receptjét senki sem őrzi, bárki számára hozzáférhető, az összetevők között az innováció Schumpeter által egykor megkülönböztetett altípusai (úgymint a termék-, a folyamat-, a piaci, beszerzési és a szervezeti innovációk) egyaránt megtalálhatók (Piskóti, 2007). A turizmus példaértékű fejlődéséhez az organikus fejlesztéseken túlmenően a piacot meghökkentő, később paradigmaváltónak bizonyuló újítások is hozzájárultak, amelyek jelentős része technológiai jellegű volt, de például az üzemeltetési, az értékesítési, a szervezeti, a logisztikai, vagy az utóbbi időkben észlelhető társadalmi innovációk is befolyásolták a kedvező előjelű változásokat. Ugyan az űrhajó jelenleg nem tartozik a turisztikai mobilitás mindennapos járműparkjába, de Denis Tito, amerikai milliárdos 2001-ben tett első űrutazása óta a turizmus fejlődésére hatást gyakorló technológiai innovációkat lajstromba vevőknek ezzel a „közlekedési eszközzel” is csakhamar számolniuk kell. Kétségtelen, hogy a totális turizmus korszakába átvezető fejlesztések közül a bárki által elérhető online foglalási, értékesítési rendszerek megjelenése, a fapados légitársaságok piacra lépése és a kapcsolati hálózatokon keresztül terjedő, szinte korlátlan képi információáramlást biztosító közösségi média térhódítása volt a legnagyobb hatásfokú (Dávid–Szűcs, 2009). Napjainkban a turizmus szektorban is égető munkaerőhiány megoldásában hozhat enyhülést a robotizáció, vagyis olyan innovatív szolgáltató szerkezetek alkalmazása, amelyek programozott, mesterséges intelligencián nyugvó döntéshozatali és kommunikációs képességüknek köszönhetően segítik a vendégek igényeinek kielégítését és egyes (rész)területeken helyettesítik az alkalmazottak feladatvégzését (Molich–Stefán, 2017). A turizmusipart érintő digitális forradalom egyik vadhajtása az úgynevezett virtuális turizmus, amely professzionális, audiovizuális elemekkel operálva, háromdimenziós teret stimulálva éri el a desztinációban való tartózkodás érzését (Juhász, 2016).

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 408 1

Ez a kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra és persze a szerzők kreativitására alapozva bemutassa a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), szembesülhet úgynevezett niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és végül, de nem utolsósorban elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság). A kötet tanulmányainak gondolatvilágát az innováció szükségszerűsége vezérli.

A kiadvány a turisztikai termékek ismert logikájából/modelljéből kiindulva egyrészt megtartotta annak hagyományos formáját, másrészt számtalan új, innovatív megközelítéssel is találkozhatunk, amely egyaránt igaz azok tartalmára és stílusára. Az egyes termékek/fejezetek olyan szemléletmódot közvetítenek, melyek mára nélkülözhetetlenek a turisztikai trendek kereslet-kínálat értelmezéséhez, a desztinációk termékstruktúra analíziséhez, a piacszegmentációhoz.

Prof. Dr. Aubert Antal egyetemi tanár

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-jaszberenyi-michalko-a-turisztikai-termekek-innovativ-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave