Irimiás Anna, Jászberényi Melinda, Michalkó Gábor

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése


A magyar gasztronómiát meghatározó események

A magyar gasztronómiára is befolyásoló hatással voltak a különböző korok és történelmi események, amelyekre építkezve alakult ki és vált ismertté (Máté–Szabó, 2011). Mátyás király uralkodása alatt a magyar gasztronómia fénykorát élte, második felesége, Aragóniai Beatrix királynő itáliai származásának köszönhetően magával hozta a reneszánsz művészetet. Így importáltak déligyümölcsöket, sajtféléket, egzotikus fűszereket (gyömbér, fahéj), elterjedt a vörös- és fokhagyma használata (Pajorin, 2011). Mátyás király uralkodását követően visszaesés mutatkozik a gasztronómia fejlődésében. A 16. században két új ital jelent meg: az égetettbor és a kávé. A 17. században a hús, a kenyér és a bor jelentette a kor alapélelmiszerét, és ekkor kezdték el a paprika, a paradicsom és a burgonya termesztését, valamint megjelent két új élvezeti cikk, a tea és a csokoládé. A magyar gasztronómiáról részletesebb leírást a 19. századi utazók készítettek, akik előszeretettel ajánlották a paprikás csirkét és a gulyást műveikben. A nemzetközi gasztronómia megjelenését Magyarországon id. Marchal Józsefnek köszönhetjük, aki III. Napóleon konyhájában tanult, így vezette be a francia gasztrokultúra elemeit a magyar gasztronómiába. A 19. század első felében az életszínvonal emelkedésével a táplálkozási szokások is javultak, valamint az ipari forradalom nyomán az élelmiszerek előállításának megreformálására volt szükség, úgymint a mezőgazdaság gépesítése, az élelmiszer- és tartósipar fejlesztésének fokozása (Tusor, 1998; Bujdosó et al., 2012; Csíki, 2016). Az ipari forradalmat követően az élelmiszerek minősége és tápértéke is csökkent. Emellett negatív eseményként hat a gasztronómiára a globalizáció, amelynek hatására megjelennek a gyorséttermek, ezáltal veszélyeztetve egy desztináció gasztronómiai identitásának megőrzését (Mak et al., 2012). A magyar konyhakultúrára továbbá hatással voltak még történelmi események, vagyis a különböző népcsoportok tartós együttélése során a gasztronómiájuk keveredett, amely során a – ma is divatos – fúziós konyha megjelenhetett. Maga a kifejezés újszerű, de a mögöttes tartalom több évszázados. Ilyen fúziós konyha a Tex-Mex (texasi, mexikói), Magyarország esetében például az Osztrák–Magyar Monarchia idején kialakult gasztronómiai változások. Hazánkat is elérte a gasztroforradalom, az elmúlt évtizedben Budapest gasztronómiai kínálata átalakult és fokozatosan terjed vidékre is.

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 408 1

Ez a kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra és persze a szerzők kreativitására alapozva bemutassa a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), szembesülhet úgynevezett niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és végül, de nem utolsósorban elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság). A kötet tanulmányainak gondolatvilágát az innováció szükségszerűsége vezérli.

A kiadvány a turisztikai termékek ismert logikájából/modelljéből kiindulva egyrészt megtartotta annak hagyományos formáját, másrészt számtalan új, innovatív megközelítéssel is találkozhatunk, amely egyaránt igaz azok tartalmára és stílusára. Az egyes termékek/fejezetek olyan szemléletmódot közvetítenek, melyek mára nélkülözhetetlenek a turisztikai trendek kereslet-kínálat értelmezéséhez, a desztinációk termékstruktúra analíziséhez, a piacszegmentációhoz.

Prof. Dr. Aubert Antal egyetemi tanár

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-jaszberenyi-michalko-a-turisztikai-termekek-innovativ-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave