Irimiás Anna, Jászberényi Melinda, Michalkó Gábor

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése


A termék piacának működése, trendjei, környezete

A sport a GDP 1-1,5%-át (Bács, 2016), míg a turizmus a GDP 6-8%-át tette ki közvetlenül, éves szinten 2016-ban (Központi Statisztikai Hivatal, 2016). A rangos elitversenyeknek és a kultikus helyszíneknek, valamint az új piaci szereplők és térségek megjelenésének köszönhetően egy növekvő iparágról beszélhetünk. A média jelenlétének köszönhetően az események már egész estés, napos, vagy akár hónapos eseményekké és követendő programmá alakultak. Bárkiből (versenyzőből, gyúróból vagy szurkolóból) lehet sztár, negatív jelenség vagy mém pillanatok alatt. A Web 2.0 térnyerésének köszönhetően pedig akár az amatőr szféra vagy a másodlagos sportpiacokon tevékenykedők is hírnévre tehetnek szert. Ügynökségek és vállalkozások alakultak annak érdekében, hogy ezek a hírnevek minél tovább tartsanak és minél több pénzt hozzanak. Már a legfiatalabb, éppen berobbanás előtt álló sportolóknak is komoly menedzsment van a háta mögött. Egy-egy sportoló komplett márkanévvé is válik (pl. Roger Federer, Hosszú Katinka). Nemzetközi szinten ez már az 1980-as években elkezdődött (Björn Borg, a nagyon fiatalkori Michael Schumacher). Manapság egy sportoló értékét nemcsak a játéktudása, hanem az egyéb jelenségek (marketinghozadék, további lehetőségek, példakép-e) alapján állapítják meg. Teljesen komplex üzleti modellek alakultak, ahol már nem csak a sportteljesítmény a lényeg (András, 2011; 2004). 31,97 millióról 31,02 millióra apadt a Twitteren a Real Madrid követőinek száma 24 óra alatt, miután Cristiano Ronaldo világklasszis labdarúgó átigazolt a Juventushoz, miközben új csapatának Twitter-fiókját 1,1 millióval, Instagramját 1,4 millióval, Facebook-oldalát pedig 500 ezerrel követték többen egy nap leforgása alatt (Kreivich, 2018).

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 408 1

Ez a kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra és persze a szerzők kreativitására alapozva bemutassa a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), szembesülhet úgynevezett niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és végül, de nem utolsósorban elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság). A kötet tanulmányainak gondolatvilágát az innováció szükségszerűsége vezérli.

A kiadvány a turisztikai termékek ismert logikájából/modelljéből kiindulva egyrészt megtartotta annak hagyományos formáját, másrészt számtalan új, innovatív megközelítéssel is találkozhatunk, amely egyaránt igaz azok tartalmára és stílusára. Az egyes termékek/fejezetek olyan szemléletmódot közvetítenek, melyek mára nélkülözhetetlenek a turisztikai trendek kereslet-kínálat értelmezéséhez, a desztinációk termékstruktúra analíziséhez, a piacszegmentációhoz.

Prof. Dr. Aubert Antal egyetemi tanár

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-jaszberenyi-michalko-a-turisztikai-termekek-innovativ-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave