Irimiás Anna, Jászberényi Melinda, Michalkó Gábor

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése


Az innovatív termékfejlesztés gyakorlata

Amennyiben az ellen szeretnénk tenni, hogy a buliturizmus tömegessé váljon, és szeretnénk elkerülni, hogy továbbra is a mennyiségi turizmus legyen az uralkodó, valamilyen úton-módon a minőségibb időtöltésre vágyó turistákat lenne célszerű idevonzani. Az erre irányuló korábbi kezdeményezések ékes példája a Budapest Essential – Urban Festival, mely 2014 és 2016 között került megrendezésre. A fesztivál legfőbb célkitűzése a mennyiségi turizmus minőségibbé tétele volt. Az esemény internetes oldalának bemutatkozó része lényegre törő, de mindemellett tömör összegzést ad arról, hogy pontosan mi is vezetett a fesztiválsorozat létrejöttéhez: „pár lelkes, Budapestet imádó fiatal kitalálta, hogy megcsinálja az első urban fesztivált az itt élőknek, a nem itt élőknek, külföldieknek, fiataloknak és kevésbé fiataloknak. Mindenkinek, aki szereti a várost és még inkább azt, ami a fővárossal történt az elmúlt pár évben. Ez lett a Budapest Essentials, ami minden egyben, amit a város kínál: zene, buli, kultúra, gasztronómia és egy leírhatatlan érzés”.35 Bár az elgondolás örvendetesnek mondható, az esemény nem volt túl rentábilis, ezért forráshiányból fakadó nehézségekre hivatkozva a fesztivál 2017-től már nem került megrendezésre. Az ehhez hasonló innovatív kezdeményezésnek van igazán létjogosultsága, mivel amellett, hogy egy, a piaci viszonyok vezérelte amorális érték, azaz a profithalmozás mentén kialakult helyzetre kínál megoldási alternatívát, mindemellett még színesíti is a turisztikai tevékenységekkel kapcsolatos kínálati palettát. Jó gondolat volna nyitni a bulinegyeddel kapcsolatosan kialakult helyzet feloldásában a fiatalság felé, akár pályázatok kiírása révén. Vajon ők mit gondolnak jó megoldásnak? Milyen módon lehetne szerintük Belső-Erzsébetvárost egy olyan hellyé tenni, ahol minden érintett megtalálja a számításait? A fiatalság véleménye ebben a kérdésben már csak azért is meghatározó, mert ők igazán részesei a bulinegyedben tapasztalható viszonyoknak, és amolyan „bennfentesként” talán egy másik, célravezetőbb nézőpontból tudnának rávezetni a problematikus helyzet feloldásának lehetséges módozataira.

A turisztikai termékek innovatív fejlesztése

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 408 1

Ez a kiadvány arra vállalkozik, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalomra, tudományos vizsgálatokra, szakértői megfigyelésekre, jó gyakorlatokra és persze a szerzők kreativitására alapozva bemutassa a turisztikai termékek palettáját. Az olvasó találkozhat tradicionálisabb termékkel (városi turizmus, bevásárlóturizmus, gasztroturizmus, konferenciaturizmus), szembesülhet úgynevezett niche (rés) termékekkel (kalandturizmus, buliturizmus, sportturizmus, hajós turizmus, szenior turizmus, tudományos turizmus), és végül, de nem utolsósorban elmélyülhet a horizontális, szinte minden terméket átható szemléletformálásban (akadálymentesítés, szexualitás, fenntarthatóság, felelősségteljesség, lassúság). A kötet tanulmányainak gondolatvilágát az innováció szükségszerűsége vezérli.

A kiadvány a turisztikai termékek ismert logikájából/modelljéből kiindulva egyrészt megtartotta annak hagyományos formáját, másrészt számtalan új, innovatív megközelítéssel is találkozhatunk, amely egyaránt igaz azok tartalmára és stílusára. Az egyes termékek/fejezetek olyan szemléletmódot közvetítenek, melyek mára nélkülözhetetlenek a turisztikai trendek kereslet-kínálat értelmezéséhez, a desztinációk termékstruktúra analíziséhez, a piacszegmentációhoz.

Prof. Dr. Aubert Antal egyetemi tanár

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/irimias-jaszberenyi-michalko-a-turisztikai-termekek-innovativ-fejlesztese//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave