Holló Dorottya

Értsünk szót!

Kultúra, kommunikáció, nyelvhasználat, nyelvtanítás

2., bővített, átdolgozott kiadás


Semleges és érzelmi beállítottságú kultúrák (Trompenaars 1995)

A kultúrák abban is különböznek, hogy az emberek hogyan mutatják ki az érzelmeiket. Ebből a szempontból a szakmai és magánjellegű kommunikáció ugyan eltérő lehet, de általánosságban megállapítható, hogy az érzelmek tekintetében semleges kultúrákban az emberek többnyire elrejtik az érzelmeiket, míg az érzelmi beállítottságú kultúrákban kimutatják őket. Az érzelmi beállítottságú emberek erőteljesebben használnak testbeszédet, beszéd közben megérintik társaikat, hogy kifejezzék érzelmeiket vagy hangsúlyozzanak valamit, és a személyes terük kisebb, mint a semlegesebb kultúrákat képviselőké, ami azt jelenti, hogy közelebb állnak másokhoz, miközben beszélgetnek. Az élénk nem nyelvi kommunikáción kívül (testbeszéd, arcjáték, hangszín, hangerő) lendületes temperamentumuk más jeleit is mutatják: előszeretettel használnak humort és iróniát, aminek megértése az idegennyelv-használók számára külön nehézséget okozhat, különösen, ha nehezen értelmezhető utalásokra vagy szóviccekre alapozott szellemesség hangzott el. Még a beszédszándék jelzése is megmutathatja, semleges vagy érzelmi beállítottságú országból való-e valaki: egy semleges kultúrájú ember inkább kivárja az alkalmas csendet, vagy kézzel jelzi szándékát, egy érzelmi beállítottságú viszont akár közbe is szól. Az idegennyelv-használónak el kell tudnia dönteni, hogy mi előnyösebb: ha saját kultúrája szerint viselkedik, vagy ha a célnyelvi kultúra szokásaihoz alkalmazkodik.

Értsünk szót!

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 434 0

Értsünk szót egymással, értsünk szót a világgal! Idegen nyelvet beszélve az a célunk, hogy minél jobban szót értsünk másokkal, hatékonyan kommunikáljunk, de ehhez nem elég a jó nyelvtudás. A könyv a kultúra, a kulturális különbségek és az interkulturális kompetencia szerepét mutatja be az idegen nyelvi kommunikációban, az idegennyelv-tanulásban és idegennyelv-oktatásban. A fejezetek ismertetik a témájukhoz kapcsolódó elméleteket, ezeket praktikus példákkal illusztrálják és a tanításban használható gyakorlatokkal is szemléltetik a nyelv és kultúra integrált tanításának lehetőségeit. A témakörök feldolgozását, megértést ellenőrző, valamint értelmező kérdések és feladatok segítik, így a könyv tankönyvként is használható a tanárképzésben, illetve kommunikációs képzésben. Ajánljuk a kötetet gyakorló és leendő tanárok, tanárképző és kommunikációs szakemberek, és idegen nyelveket szerető, tudatos nyelvtanulók és nyelvhasználók számára.

Hivatkozás: https://mersz.hu/hollo-ertsunk-szot//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave