Tóth József (szerk.)

Tudományágak integráló és integrált szerepe


Background of the problem

Studying regional dialects means not only studying archaizing phenomena of languages. Variability is a natural consequence of language use that can be observed among young speakers of the speech community as well, although its structural and pragmatic features are continuously changing (cf. Hegedűs, 2005 and Kiss, 2017; for recent results cf. e.g., Guttmann&Molnár, 2007; Hajba, 2012; Czetter, et al., 2016; Kontra, et al. 2016; Bodó&Fazakas, 2018). This fact is obvious among dialectologist but not among non-linguists, moreover it is not obvious among every non-dialectologist linguists (cf. Kiss, 2015; but see also e.g., Heltainé Nagy, 2004). Although, every study in a dimensional view of language (Juhász, 2002) draws attention to historical priority and outstanding variegation of dialects (Hegedűs, 2016; Kiss, 2017), emphasizes their own rules, logic and complexity that make them independent language systems that are also correct in light of their own language norm (Péntek, 2015). These facts are all represented in the National Curriculum of Hungary. General stigmatization of Hungarian dialects among native speakers will not change until language awareness of the speech community is not developed, until actual and science based information of variability of language as a mother tongue cannot be learnt in a convincing and clear way by attending public education. As Heltainé Erzsébet Nagy worded: „Misbeliefs and stereotypes must be ruined at school, in society and sometimes also in science community in order to terminate discrimination and ignorance related to dialect speakers definitely” (Heltainé Nagy, 2004: 105).

Tudományágak integráló és integrált szerepe

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 486 9

2018. november 12-13-án a Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kara adott otthont a Magyar Tudomány Ünnepe 2018 tiszteletére rendezett „Határtalan tudomány” című kétnapos nemzetközi tudományos konferenciának. A rendezvényen a nyelvtudományi, a TOPOS - Space and Humanities, az irodalom- és kultúratudományi, az interkulturális germanisztikai és fordítástudományi, a társadalom- és neveléstudományi szekciókban elhangzott 36 hazai és külföldi kutató előadás mellett külön szekcióban 10 előadással helyet kaptak doktorandusz hallgatóink kutatási eredményei is.

Jelen tanulmánykötet egyrészt az elhangzott előadásokra, másrészt pedig az azóta tovább érlelt kutatási témák bemutatására koncentrál. A tanulmánykötet betekintést enged a Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar Intézeteiben folyó szerteágazó kutatómunkába, amelyet a különböző tudományterületek egymásmellettisége és egymáshoz kapcsolódása jellemez. Az inter- és multidiszciplináris jelleg az egyes kutatási területeken belül is nyomon követhető. Az egyes tudományágak, mint a nyelv-, irodalom- és kultúratudomány, valamint a társadalom- és neveléstudomány egyszersmind integráló és integrált szerepet töltenek be. A kötet tanulmányai a különböző diszciplínák közötti átjárhatóságot és érintkezési pontokat mutatják meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/toth-tudomanyagak-integralo-es-integralt-szerepe//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave