Pikó Bettina

Kultúra, társadalom és lélektan


RELIGIO: KAPCSOLAT A TRANSZCENDENSSEL

A vallás szó eredeti jelentésében religio, azaz visszacsatolás, valamilyen kapcsolat újbóli felvétele. Már az elnevezés is utal arra, hogy az ember életében az egyik legfontosabb kapcsolatot jelöli, mégpedig nem egyszerűen kapcsolatépítést, hanem egy olyan kapcsolat újraélését, amely valaha már létezett. Valóban, a régebbi korokban a hit és a vallásgyakorlás az életkeretek természetes része volt. A modernizációval azonban kezdetét vette az az évszázados hanyatlás, amit szekularizációnak, elvilágiasodásnak nevezünk. E kifejezés azonban nem csupán a vallás megváltozott szerepkörére utal, ezért sokan inkább hanyatlástörténetről beszélnek, s a vallásos hit devalválódását értik alatta. A modernizáció kutatói gyakran azt az egyszerű magyarázatot adják e hanyatlásra, hogy a vallás intézménye ellentétes a modernizáció szemléletével, s ahogy a gondolkodás racionalizálódik, a tudományos fejlődéssel egyre kevesebb megmagyarázhatatlan jelenség esetében van szükség valamiféle természetfeletti, láthatatlan oksági viszony hozzáadására. (E témakörhöz lásd: Tomka, 1996a, 1996b.) Kétségtelen, hogy a vallás szerepe fokozatosan átértékelődött, s ez megmutatkozik az intézményrendszer hatalmi súlyának csökkenésében, illetve latensebbé válásában is (Beckford, 1986). Ezzel kapcsolatban ki kell emelni azt a nézetet, hogy a modern korban a vallás modernizációja nem feltétlenül jelent ateizmust, hanem inkább a vallásos hit individualizálódását, a kornak megfelelő funkciómódosulást. Ez elsősorban a spirituális dimenzió megnyilvánulásának kiszélesedésében és pluralizálódásában jelenik meg (Ester–Halman–De Moor, 1994). Mindez azt igazolja, hogy a spiritualitás valós igényeket elégít ki, megjelenési formája azonban mindig az adott társadalmi valóság jelenségeihez igazodik, s ennek megfelelően módosul a betöltött funkciók sora is. Malinowski (1954) nyomán az egyik legősibb szükségletnek nevezhetjük a vallásos hitrendszer működését, amely elsősorban a kontroll megtartása iránt lép fel, azaz egyfajta biztonság megszerzésére irányul, illetve csökkenti a sorsbeli bizonytalanságok okozta szorongást és félelmeket. A hit által az ember sorsfonala nem kibogozhatatlan csomó többé, hanem olyan vonulat, amelyben sikerek és hányattatások egyaránt értelmet nyernek. A sorsszövésnek az egyént meghaladó felelőssége nem nehezedik többé az emberre, mert a gondviselés e kényszer alól felmenti.

Kultúra, társadalom és lélektan

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 461 6

Bár az emberi természetről már sokat megtudtunk az elmúlt évszázadok folyamán, még a XXI. század elején is viszonylag keveset tudunk a társadalomnak és a kultúrának az egyén személyiségére és magatartására gyakorolt hatásairól. A modern társadalom számos kihívást állított az egyének és közösségek elé. Vajon megtaláljuk-e a módját annak, hogy kellőképpen alkalmazkodni tudjunk e kihívásokhoz? Milyen nyomokat hagy a fogyasztói társadalom és a globalizáció az egyének pszichikai folyamataiban? Hogyan alakulnak át társas kapcsolataink vagy a valláshoz való viszonyunk a modern társadalomban? Hogyan tükrözik mentális zavaraink adaptációs problémáinkat? Milyen lélektani gyökerei vannak a tekintélyelvűségnek? Megannyi kérdés, amelynek megválaszolására tesz kísérletet a szerző legújabb, társadalom-lélektani kötetében. A könyv lényegében kalandozás az egyén és a társadalom viszonyrendszerében, segít megérteni a pszichikai folyamatok társadalmi és kulturális összefüggéseit a posztmodern társadalomban, amelyben élünk. A könyvet mindazoknak ajánljuk, akik felelősséget éreznek kultúránk jobbításáért, és akik nem félnek megismerkedni a társadalmi valóság diagnosztikus jelzéseivel. A jelen fokozott adaptációs törekvései elvezethetnek egy magasabb életminőséghez, hogy valóban élvezni tudjuk korunk vívmányait.

Hivatkozás: https://mersz.hu/piko-kultura-tarsadalom-es-lelektan//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave